Categorieën
Geen categorie

Van plan a naar b, naar c, ….., naar z

IMG 8145 3 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Het is een luxe maar ik ben verwend.. de laatste twee jaren ben ik elke winter in mijn tentje in de witte wereld geweest – dus dat wil ik ook dit jaar. Niet alleen omdat ik het mooi vind, maar vooral omdat ik mij dan nietig voel en ik basale keuzes moet maken om te overleven. Nu is het niet zo dat ik in direct levensgevaar ben, maar potentieel kan het escaleren als ik een paar ‘foute’ keuzes maak.

Dag één

Na een paar dagen Östersund (bijkomen van Vasaloppet week) neem ik de trein naar Undersåker. Plan is om daar vandaan Åre noordelijk te ronden en dan naar het zuiden om door de bergen naar Sylarna en Helags te trekken. Op die manier zou ik eerst door lager gelegen gebied, met minder hoogtemeters, trekken om te wennen aan het tenten en het trekken van de pulka. Ik heb zo’n kleine vier weken om stuk te slaan.

Echter, in Undersåker is het warm, sneeuw ligt er niet in overvloed en het miezert. Kortom, tijd voor een ander plan.. ik neem de bus naar Östra Vålådalen, hogerop in de bergen. Ik stap uit bij Vålågården en neem daar nog wat te drinken voor ik mijn slee her-inpak voor de eerste kilometers.

IMG 8042 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Het is al einde middag dus ver zal ik niet komen… als ik maar uit de bewoonde wereld ben om ergens mijn tent op te zetten. Omdat ik denk dat het slechts een paar kilometers zijn, heb ik mijn slee niet goed ingepakt – deze is topzwaar en toppelt over bij het minst geringste hobbeltje (grrr – eigen schuld). Ook is de sneeuw ijzig, dus weglaufen zonder skins is ook geen optie dus binnen no time lig ik op mijn snufferd (grrr2 – eigen schuld). En ja, het gaat bergop dus het gaat superlangzaam. Ik weet het – ik moet er nog in groeien.

Na 5km kom ik op een mooie vlakte en ik ga stil staan. Dit is mogelijk een plek om mijn tent op te slaan, dus ik kijk naar een horizontaal stukje sneeuw. Omdat ik stil sta, valt ineens de stilte op. Aaah, dit is zo’n heerlijke stilte – een soort zen-stilte want het enige geluid dat je hoort, het geluid is dat je zelf maakt.

IMG 8062 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Ik heb dus mijn plek gevonden en ik ga aan de slag. De laag bovenop de sneeuw is net voldoende bevroren zodat ik op mijn schoenen kan rondlopen (geen snowshoes nodig!); dus dat is luxe. Voor mijn zitkuil moet ik even werken (door die ijslaag heen bikken) maar het lukt wel. ’s Avonds lees ik ontspannen mijn boek in de voortent. Ik lig vroeg in bed – dat reizen met een pulka is best vermoeiend. ’s Nachts kruip ik nog een keer uit de slaapzak – er is namelijk kans op noorderlicht. En jawel, omdat ik op een vlakte sta, heb ik een schouwspel om mij en de tent heen.

IMG 8080 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Dag twee

Mijn tent wordt langzaamaan in het licht gezet door de opkomende zon – dat is heerlijk ontwaken. Het is niet echt koud geweest maar ik moet toch wel wennen. Ik neem mijn ontbijt in de slaapzak en dat blijft speciaal. Eerst een kopje koffie maken met het warme water uit de thermos die ik uit de slaapzak tover. Dan een half bevroren broodje besmeren met half harde boter en kaas uit een tube. Die kaas heb ik eerst voorverwarmd door deze in mijn donsjaszak te doen.

Het inpakken duurt zo’n eerste dag uiteraard langer. Denkende aan gisteren pak ik mijn slee net wat anders in – zware dingen (=eten en drinken) op de bodem. En dan ga ik op weg. Het gaat nog steeds bergop en de sporen zijn enorm ijzig. Ik loop dus constant op mijn stijgvellen – dat is zwaar (aan de voet en je hebt geen glijmoment).

Langzaamaan kom ik wel ergens. Na een uur kom ik door een zomernederzetting en besluit daar mijn eerst koffie te nemen. Zo’n fika op de fjäll (koffie in de natuur) vind ik altijd een mooi moment. Het zijn de lekkerste koffie’s zo zittend op de pulka, genietend van de rust en ruimte om je heen (tenzij je uiteraard in een storm zit). Ja zelfs de snabbkaffe (poederkoffie) is dan verrukkelijk.

IMG 8090 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Na drie uur kom ik bij een hut; hier vraag ik naar het weer en om water. Verder naar het zuiden afzakken heeft weinig zin omdat het warm blijft op lagere hoogte; dus besluit ik het hogerop te zoeken.

Wat betreft het water: vaak is er bij de hut toegang tot stromend water, dat scheelt in kooktijd ten opzichte van sneeuw. Uiteraard moet ik het water wel zelf halen; dit keer met een emmer uit de stromende rivier.

Ik glij nog weer een uurtje door over de ijzige sporen en zit royaal in de tijd. Het gaat continue over besneeuwde heide, soms kale rotsen en bevroren meren lichtjes op en neer. Dan besluit ik om in de zon, hangend op mijn pulka (op mijn artic bedding is het aangenaam hangen), mijn boek te lezen voor het komende uur. Als ik daar comfortabel hang, komt er een gezin voorbij met pulka. Zo te zien kamperen zij ook in een tent. En een Zweeds koppel dat even stil staat om te kletsen. Ze klagen over de sneeuw – yup, deze is glad en ijzig en zonder vellen is dat best lastig manouvreren.

IMG 8105 2 1024x511 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Na mijn pauze trek ik een uurtje door op zoek naar een vlak stuk voor de tent. Ook moet er voldoende sneeuw zijn voor mijn haringen, anders blijft mijn tent zo lastig staan. Iets hogerop vind ik een perfect plekje – ook opgevroren sneeuw, deze keer een iets dikkere ijslaag zodat ik geen zitkuil kan maken. In de verte zie ik de hogere bergen, onder andere de rotsformatie bij Helags. Het is een prachtig zicht; een half uurtje later hangen er rollende wolken boven deze bergen ook een prachtig gezicht maar ook een beetje onheilspellend. Misschien is er weersverandering op komst, gelukkig is het ver weg.

IMG 8108 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Dag drie

Poehpoe, het is wel werken met deze sneeuw. Temperatuur is boven nul dus zware slush puppie sneeuw. Ik ben nog steeds aan het klimmen – ik ga nu richting Vålåstugan. Daar heb ik twee jaar geleden met Saar overnacht en Undis ontmoet (zie mijn Vita Bandet avontuur). Hoe hoger ik kom, hoe beterder de sneeuw. Bij de huttenwaard vraag ik naar het weer; dat blijft de komende dagen hetzelfde, overdag nipt boven nul, veel zon, weinig wind en pas einde van de week verandering met meer wind en wellicht neerslag. Bij deze hut koop ik een kaart die net wat gedetailleerder is, daar kan ik beter het terrein op bestuderen om eventueel mijn tent op te zetten. Water haal ik weer uit de rivier.

IMG 8113 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Ik vervolg mijn spoor in de richting van Gåsen. Tot een aantal jaar geleden was dit ook een huttencomplex, maar dat is nu gesloten. Doordat er minder mensen komen, is er meer ruimte voor de rendieren om ongestoord rond te lopen. Ik kom twee keer een vrouw tegen uit tegenovergestelde richting; met de 2e heb ik een gesprek. Het is een Zweedse die met slee en hond onderweg is. Zij kan mij vertellen dat ik eerst de Poolse Agnieska gezien heb – wat een toeval, haar ken ik van de reünie van de Gröna/Vita Bandet! Balen dat ik haar niet even gesproken heb – ik neem me voor om haar op Insta een bericht te sturen.

IMG 8115 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Het is werksneeuw en ’s avonds ontdek ik dan ook mijn eerste blaren. Die moet ik morgenochtend niet vergeten af te plakken. Enne, de weersvoorspelling blijkt nu al niet te kloppen – hoe hoger ik kom, hoe meer wind er is. Dat betekent wellicht plannen wijzigen; geen tent maar een indoor-overnachting.

Dag vier

Net voor ik bij Gåsen ben, kom ik in ‘mijn witte wereld’. Plots heb ik zicht op Helags en Sylarna en niets dan een witte vlakte met lichte stuifsneeuw. Ik sta letterlijk en figuurlijk even stil – dit is en blijft zo bijzonder.

Na mijn juichmoment en filmpje ga ik verder. Een ijzige afdaling en een even ijzige beklimming. De wind neemt toe en soms kom ik amper omhoog door de wind tegen. Het is open terrein en ik vraag mij af of en waar ik mijn tent kan opzetten. Met deze wind kan ik dat niet; ik besluit rust te houden bij de raststuga en mijn opties te overwegen. Het is slechts 8km verder naar het Fjällstation van Helags, daar kan ik sowieso binnen slapen. Maar in die 8km zit nog een beste afdaling en klim; het kostte me net al best wat moeite dus gemakkelijk zal het niet zijn. Ondertussen drink ik een koffie in de deuropening van de raststuga. Zo zittend in het zonnetje is het heerlijk, maar als ik mijn neus om de deur steek, voel ik de koude en harde wind. Ik besluit om hier te blijven; ik inspecteer mijn hielen en constateer dat de tape goed is blijven zitten. Verder lees ik in mijn ene boek uit en luister wat podcasts. De wind blijft toe nemen en loeit om de raststuga. Ik ben blij met de beslissing om hier te blijven.
Deze nacht ga ik een paar keer naar buiten – in de verte zie ik het licht van Fjällstation Sylarna en ook het noorderlicht is aan meerdere kanten zichtbaar. Maar, het regent ook deze nacht – bah dat betekent niet veel goeds voor de sneeuw.

IMG 8152 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Dag vijf

Vandaag is het een kort stukje naar Helags Fjällstation – maar dus wel met de nodige daal- en klimmeters. Ik heb geen haast want als ik opsta, miezert het nog. En niets zo vervelend als langlaufen in je regenpak. Gelukkig klaart het op en ik kan vertrekken. Omhoog doorkruis ik ijsvlakten en dat is met de stijgvellen nog te doen; mijn pulka zwiept wel gemakkelijk uit mijn spoor maar heb ik nog nipt onder controle.

Dan kom ik over het zadel en heb ijsvlakten voor mij in de afdaling. Dat is geen optie. Ik zou kunnen wachten tot de zon haar werk doet en het weer slushpuppie-sneeuw is, maar ik besluit om de snowshoes aan te trekken en naar beneden te wandelen.

IMG 8158 1 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Halverwege is de sneeuw alweer zachter en ga ik verder op de stijgvellen.
Het voelt goed deze ochtend – ik ben blijkbaar zen geworden met het tempo/de inspanning/de tred/de omgeving, of wat dan ook.

Ik heb mijn oog op Helags laten vallen omdat ik hier graag naar de sauna wil. Twee jaar geleden was ik hier met Saar, maar we waren in het voorseizoen dus hadden we geen sauna. Vanuit de sauna heb je namelijk een fantastisch zicht op de gletscher Helags. En verder is dit sowieso een luxe plek, want er is electriciteit, stromend water en wifi.

IMG 8160 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Dag zes

Zodeknetters, ik heb een nacht extra geboekt want de wind is stormachtig. Hier kan ik vast niet tegenop met mijn pulka. Een rustdagje op deze plek kan geen kwaad. Mijn kamergenoten gaan tegenwinds naar Ljungdalen. Dat maakt me dan weer aan het twijfelen – zou ik dan toch niet op pad moeten? Maar als ik naar het gebouw met de keuken loop en bijna omver waai, ben ik blij met mijn keuze.

IMG 8162 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z


Vandaag hang ik rond in de keuken, bij de haard in de gezelschapsruimte en uiteraard ga ik einde middag weer naar de sauna. Af en toe speelt de twijfel weer op; ik zie namelijk een vrouw met twee honden uit de richting van Sylarna komen – verplaatsen kan dus wel. Maar dan spreek ik twee oudere Zweden en die zijn zo heilig overtuigd van het gevaar van de wind dat ik weer blij ben om in de sauna te zitten. Afijn, ik check elk uur de weerberichten maar voor morgen is het niet veel beterder dan voor vandaag. ’s Avonds besluit ik om het morgen toch te gaan proberen – lukt het niet, dan kan ik nog terug.

Dag zeven

Vandaag ga ik op pad naar Sylarna, het noorden. De wind komt uit het zuiden; dus ik heb voornamelijk wind in de rug. Dat klinkt okay, maar ik weet niet of dat wel zo handig is met een pulka. Ik ga het meemaken; ik bereid me erop voor dat ik ofwel terug moet ofwel de nacht (of twee) in een shelter moet verblijven. Dat laatste betekent dat ik veel gekookt water meeneem; met mijn rugzak ga lopen (met daarin de noodzakelijke dingen bij de hand) en de snowshoes bovenop de pulka leg.

De eerste twee uur, tot de shelter, is het redelijk vlak met verijste sporen – ik ga als een jekko. De wind is do-able en de zon schijnt zelfs. Dit voelt prima; een beetje koude billen, maar zonnetje warmt wat op. De raststuga ligt op een kleine, groene heuvel; ik besluit eromheen te gaan en dan mijn pulka achter te laten om binnen wat te eten en drinken. Maar helaas, ik vind geen plek waar mijn pulka niet wegwaait. Dan ga ik maar door.

IMG 8166 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Het wordt lastiger terrein, de ijzige oppervlakte blijft maar ik moet nu traverseren op een licht schuine helling. Ik heb nog amper grip met mijn ski’s en mijn pulka zeilt naar beneden of toppelt omver. De wind komt nu meer van opzij en ik kom nog amper vooruit. Als na ruim een uur mijn pulka weer op z’n kant ligt, besluit ik de snowshoes aan te trekken. Het gaat met deze omstandigheden niet eens zoveel langzamer. Omdat mijn horloge ergens op ‘stop’ is gegaan, heb ik geen idee hoeveel km’s ik onderweg ben. Mijn kaart zit in mijn rugzak en die wil ik niet pakken want dan waai ik (evt met kaart) waarschijnlijk weg. Rustigaan doorgaan is het beste wat ik kan doen. Nog geen half uur verder en ik zie een bordje, verbaasd constateer ik dat het nog maar 3km is – jippie! Het gaat nog steeds goed, maar ik zou het helemaal niet erg vinden om er te zijn…

Afijn, weer een km verder draai ik de laatste vallei in en heb weer wind recht van achteren. De wind is toegenomen en ik ben heel blij dat ik op snowshoes ben. Zelfs nu wordt ik ongecontroleerd naar voren geduwd op het licht dalende terrein. En nog vervelender, mijn pulka begint te dansen. Die moet ik dus proberen op de sneeuw te houden anders ben ik echt de pineut.
In de verte zie ik de hutten van Sylarna, maar oei deze wind.. het zal nog even duren, eer ik er ben. Ik druk verwoed op de stangen van mijn pulka om deze laag te houden. Dan denk ik een stem te horen – nah dat kan niet. Toch hoor ik weer wat en het is de Britse met de honden. Ik stap nog net op tijd opzij – zij heeft haar slee ook niet 100% onder controle. Ze zoeft voorbij met de tekst: “Quite windy not?!”. Ik sjok rustig door; blij dat ik overeind kan blijven staan. Mijn pulka gaat nog twee keer om – daar valt mee te leven nu ik de hut in zicht heb. De wind neemt verder toe en mezelf tegenhoudend bereik ik de hutten. Hier moet ik eerst stil staan om op een luw moment te wachten om mezelf te kunnen omkeren om het hoofdgebouw binnen te kunnen gaan. De sneeuw stuift aan alle kanten op en ik probeer mijn slee in de luwte weg te leggen. Het kost me tien minuten en dan kan ik naar de deur, maar op de ijsvlakte zeil ik bijna voorbij de deur, gelukkig kan ik mij aan de deurpost vastgrijpen. Het is best hilarisch – al vond ik dit wellicht nog wel het lastigste deel van de dag.

IMG 8169 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Eenmaal binnen moet ik enorm bijkomen. Ik ben gewoon van slag, beetje zeeziek en rillerig. Op adrenaline heb ik de tocht gedaan en was alles prima, maar nu mag ik ontspannen en komt er toch wat spanning los. De sauna klinkt dan ook als een heerlijk vooruitzicht. Maar eerst nog de spullen uit mijn slee – ik vraag de hulp van twee mannen om mijn slee naar binnen te krijgen, dit had me echt niet in mijn eentje gelukt. Wat een storm! Ik heb meteen voor twee nachten geboekt – morgen is het namelijk een vergelijkbare dag.

Dag acht

Aan het ontbijt weet ik het zeker; ik zie Lars en spreek hem aan. Lars ken ik ook nog van de Vitabandet, samen met Elin zaten zij een paar dagen ‘achter mij’. Wat mooi toch dat je in de bergen altijd wel mensen tegenkomt die je nog kent van een ander avontuur (zie ook mijn ontmoetingen met Bente de afgelopen twee jaren). Blij ben ik met de rustdag van vandaag – binnen lijkt het altijd wel erger te zijn dan buiten, maar ik vind het voor vandaag wel gezegend na mijn avontuur van gisteren. Maar alvast vooruitkijkend zal ik mijn plannen weer moeten bijstellen, want de wind blijft uit het zuiden en omhoog buffelen met wind tegen is geen succesvol plan.

Dag negen

De storm is niet over; de wind raast nog steeds met veel lawaai. Maar, er is wel zicht en ik heb vertrouwen dat de pulka niet gaat dansen. Kortom, ik ga op pad naar Storulvån – dat is naar het noorden en dus met de wind in de rug. Het is geen lange etappe en voornamelijk bergafwaarts. Met die storm van eer- en gisteren is er wat sneeuw bijgekomen – deze is nu aardig te doen. Soms nog wat ijzig, maar ik kan op de ski’s vertrekken (jippie!) al houd ik voor de zekerheid de stijgvellen onder.
Ik heb de aanname gedaan dat de wind steeds minder wordt naarmate ik lager kom. In het dal is het een ‘normale’ wind. Echter, het lijkt wel of ik de wind meeneem. Halverwege is een raststuga en de windmeter aldaar staat op 15 met uitschieters naar 20 (ieks).

IMG 8180 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Het is zaterdag en er komen best wat mensen omhoog. Storulvån is de bewoonde wereld, daar kun je met de auto komen. Ik wil graag tenten en hoop dat ik een goede plek kan vinden – ik wil graag weer stilte en alleen zijn. Redelijk rap kom ik beneden en besluit eerst koffie te drinken in het Fjällstation voor ik de tent ga opzetten. Het is namelijk net boven nul en pas na vier uur onder nul. Het is fijner als de ondergrond net wat harder is dan nattige sneeuw.

Gelukkig vind ik een mooie plek op een heuveltje, middenin diepe sneeuw. Ook als ik het aangestampt hebt, blijf ik er doorheen zakken. De snowshoes heb ik dus nodig om de tent op te zetten. Als de tent staat, hoor ik de stilte en geniet. Na vier nachten indoor is dit toch wel erg fijn hoor.

IMG 8187 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Dag tien

Het is heerlijk wakker worden in de stilte. Rustigaan opstaan en de tent afbreken. Storulvån ligt laag dus is het vandaag flink werken om naar de volgende bestemming te komen. De zon schijnt lekker en wind neemt heel rustigaan beetje bij beetje toe. Vanuit de berkenbosjes kom ik weer op de witte vlakte, de witte wereld. Ik heb vergezichten op Sylarna en zelfs in de verte zie ik Helags.

IMG 8226 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Mijn doel is om vanaf het hoogste punt, de hut Blåhammaren, 7km door te lopen naar een lager gelegen beschut gebied om daar de tent op te zetten. Echter bij Blåhammaren komt de wind me om de oren – dus ik besluit te blijven. Het is tot nu een heerlijke tocht, maar de wind neemt toe en ik heb geen zin in gehannes met de tent met wind van 18 m/s of meer (dat is alweer de voorspelling). Ik pas mijn plan dus weer aan.
De hutten van Blåhammaren zijn niet geweldig – de sauna heeft daarentegen prachtig uitzicht op Storelien (een lager gelegen dal vlakbij de Noorse grens). Er is hier weer elektriciteit en in het hoofdgebouw is wifi – best luxe.

Dag elf

De windvoorspellingen liegen er wederom niet om – tegenwind van 18+ m/s. Het eerste deel gaat omlaag, richting de plek waar ik eigenlijk mijn tent op had willen zetten. Binnen 500m lig ik op mijn snufferd met gedraaide pulka achter mij en nog geen 100m verder toppelt mijn pulka uit zich zelf. Hmm, ik hoop niet dat het zo’n dag gaat worden want dan kan het lang duren.

IMG 8241 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z


In het dal is er nog steeds veel wind en niet echt een beschutte plek om mijn tent neer te zetten. Althans, het kan vast wel maar ik heb niet zo’n vertrouwen in mezelf om de tent met deze wind goed op te kunnen zetten – ik zou mij er niet veilig bij voelen. En dus voel ik me een aansteller dat ik doorga naar Storerikvollen, een hut in Noorwegen.
Het is wel op de gok want ik heb geen sleutel bij en ook geen boeking gemaakt, maar ik waag het erop. Onderweg zijn er mooie, zwarte luchten en het laatste stuk is nog best pittig met de natte sneeuw, de plusgraden en fikse zijwind.

IMG 8242 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

In de raststuga blijf ik iets langer hangen. Ik weet dat potentieel vijf Zweden naar deze hut gaan en zij hebben vast sleutel bij. Inderdaad doen zij ook een snack in de stuga en gaan dan weer door. Ik besluit een kwartier later achter hen aan te gaan – dan kunnen zij vast de hut voor mij openen (knipoog). Tegen 14 uur ben ik bij de hut; de Zweden hebben het vuur aangemaakt en zijn traptredes aan het maken richting toilet. Ik ben niet de enige zonder boeking. In de loop van de middag stroomt de hut vol en om 16uur zijn alle bedden bezet.

IMG 8246 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

De algemene vraag die in de lucht hangt, is “Waar ga je morgen heen?” De weersvoorspellingen worden erbij gepakt. Er is weer een grote bak wind (what’s new?!) en die zou ik tegen hebben als ik doorga naar de volgende hut. Ik heb er gewoon niet zoveel zin meer in. Mijn windtolerantie is op. Ook heb ik geen zin om te wachten op beterder weer, want dat is tot nu toe niet uitgekomen. Dus verander ik voor de laatste keer van plan en besluit verder af te dalen en het gebied uit te gaan. Uit de witte wereld, terug naar de bewoonde wereld.

Dag twaalf

Mijn kamergenote staat heel vroeg op – ik ben al wakker dus volg haar voorbeeld. Sowieso wordt het vandaag een lange dag qua kilometers dus vroeg op stap is prima. Het weer ziet er kalm uit, een opkomende zon en weinig wind. Bijhijna wilde ik weer mijn plannen wijzigen maar kijkend naar de voorspellingen is dit gewoon weer eens een stilte voor de storm.

De route is eerst prima te volgen, maar na 4km ben ik blij dat er verse sporen zijn. De wind steekt inmiddels op en komt van opzij. Ondanks dat ik vandaag lager uitkom, moet ik toch eerst omhoog om over een zadel te komen. Het is lastig met de steeds toenemende wind van opzij, ik kan mij soms amper staande houden. Op een windarm plek drink ik een kop thee en ga weer door. Ik loop over een vlakte en de wind valt met een enorme kracht over de berg naast mij. Man, man, dit is ongelooflijke sterke zijwind. Mijn pulka wordt naast mij geslingerd en bij tijd en wijle zelfs bergop gestuwd! Een heuveltje ter hoogte van een verkeersdrempel dwingt mij tot visgraten. Het is meer dan een uur zwoegen om mezelf vooruit te krijgen en niet omver te laten blazen. Mijn jas flappert, mijn pulka breekt uit en ik houd mijn stokken gespannen vast (anders zwaaien ze opzij). Oeioei, ik ben blij al ik de luwte bereik. Hier ga ik uitgebreid koffie drinken en wat snacken – ik ben namelijk al vier uur onderweg.

IMG 8250 1024x768 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

De route gaat verder bergafwaarts door het bos, over een sneeuwscooterspoor. Het is mooi en ik ben blij dat het te doen is qua wind en qua sneeuw. Na 21km kom ik op een punt waar ik hoopte een shortcut te kunnen nemen. Maar nee, ik mag nog 9km door. Gelukkig is dit over een prachtige loipe, wel met wat meer sportieve hoogtemeters (dat is dus steil).

IMG 8321 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z


Rond drie uur kom ik in het dorp, Ås i Tydal, aan. Hier is geen sneeuw meer en dus moet ik nog maar zien hoe ik bij het hotel kom (2km verderop). Bij het lokale cultuurhuis neem ik een koffie met croissant en bekijk mijn opties. Eigenlijk zijn er niet veel opties – of het hotel bellen of een uur wachten en de bus pakken voor twee haltes en dan 400m wandelen. Ik kies voor het laatste. De buschauffeur helpt me de pulka in de bus te leggen – als ik hem zeg waar ik heen ga, glimlacht bij en schud zijn hoofd. Tja, de lente is een maand te vroeg gekomen (weinig sneeuw meer) maar geen nood. Mijn buschauffeur besluit mij voor het hotel af te zetten; kortom, hij draait de grote lijnbus het kleine gravelpaadje op en rijdt rustig naar het hotel. Dat ik op die manier aankom, had de hoteleigenaar ook niet verwacht.

Morgen wordt een uitdaging want de lijnbus zal mij niet ook nog eens komen ophalen bij het hotel. Dus ’s avonds inspecteer ik het sneeuwrandje langs de weg – het zou nipt lukken om bij de bushalte te kunnen komen. Wat ik nog niet weet, is dat het de hele nacht hard blijft dooien en de volgende ochtend is dan ook dat kleine randje sneeuw verdwenen.

IMG 8325 768x1024 - geen-categorie - Van plan a naar b, naar c, ....., naar z

Gelukkig is daar de hoteleigenaar (op krukken), hij brengt mijn bagage met de tractor naar de bushalte. Ik besluit spontaan om alle Noorse mannen geweldig te vinden! Vooral als die ochtend een andere buschauffeur voor mij omrijdt met de lijndienst om mij vlakbij mijn hotel in Trondheim af te zetten.

In Trondheim moet ik erg wennen dat ik uit de witte wereld ben, geen stilte maar sirenes, bussen, auto’s en veel mensen die geluid maken. Dat doet mij maar weer beseffen dat ik toch wel erg gezegend ben dat ik weer een tijdje in de witte wereld heb mogen vertoeven. Hier kan ik wel weer even op teren..

2025, vrijdag 6 maart tot en met dinsdag 17 maart was ik in de Zweedse/Noorse bergen bij Helags en Sylarna

  • dag 1: Östra Vålådalen – tent: 5,4km
  • dag 2: tent – tent: 18.3km
  • dag 3: tent – Härjångdalen: 18,3km
  • dag 4: Härjångdalen – Holke: 14,5km
  • dag 5: Holke – Helags: 8,8km
  • dag 6: Helags
  • dag 7: Helags – Sylarna: 21km
  • dag 8: Sylarna
  • dag 9: Sylarna – Storulvån: 16,9km
  • dag 10: Storulvån – Blåhammaren: 12km
  • dag 11: Blåhammaren – Storerikvollen: 15.5km
  • dag 12: Storerikvollen – Ås i Tydal: 30km
Categorieën
Geen categorie

Hälsingeleden

..het deel van Bollnäs naar Harsa en door naar Järsvö!

IMG 2449 1 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Perfect hiking plaatje

Mijn bestemming in Zweden is Undersvik – daar mag ik dit weekend naar mijn diploma-uitreiking van mijn Vita Bandet (meer daarover in een volgende blogpost). Uiteraard  grijp ik deze mogelijkheid aan met een paar extra dagen om te hiken. Ik heb geen zin om minimalistisch te gaan en dus zoek ik iets met overnachtingsmogelijkheden. Uiteindelijk kom ik uit bij een deel van de Hälsingeleden dat eindigt in de buurt van Järvsö dat dan weer in de buurt van Undersvik ligt. Totaal 78 km – mooi op te delen in 4 dagetappes, met aanloop op de startavond. 

Bollnäs – Bollebacken 5,32km

Ik reis af naar Bollnäs en stap daar vroeg in de avond van de trein. Onderweg heb ik al boodschappen gedaan, zodat ik meteen aan de wandel kan naar mijn eerste bestemming: Bollebacken. Met de boodschappen deels in de hand (geen zin om ze netjes in de tas te steken), wandel ik in de schemer het dorp uit. Al snel wordt het donkerder en zoek ik enigszins op de tast mijn pad bergop. Het is nu al leuk! 

IMG 2133 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Afdaling op donkere ski-piste

Rond achten in de avond kom ik bij Bollegården, mijn acco aan en wordt ik ontvangen door Lars – oudkampioen Nordic Combination (met de nodige bekers/medailles in de hal). Het blijkt hier allemaal om sport te draaien: zomer- en winterskiën, hiken, zwemmen, langlaufen, etc. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het laatste deel van mijn route over een donkere ski-piste ging.

Bollebacken – Acktjärbo 19 km 

Het is een koude start – de velden zijn bevroren en het gras knispert onder mijn schoenen. De ochtendzon doet goed haar best en geeft wat warmte. Een prachtige start! De velden maken snel plaats voor onverharde wegen en na een paar kilometer kom ik in het dennenbos. Hier is meer schaduw – de handschoenen blijven nog even aan. Het pad is gemakkelijk te volgen; de markering is oranje; dus oranje verf op bomen en palen met oranje top. Het pad is lichtelijk overgroeid en bedekt met gouden blaadjes van de bomen. Ik trek door het glooiende landschap; rugzak op en grote lach op mijn gezicht. Het is stil om mij heen, ik heb geen haast en ik geniet met volle teugen. Yup, dit voelt als vrijheid! 

IMG 2142 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Op weg naar Harsa, via Acktjärbo

Ongeveer elk uur heb ik een stop, dit is vaak bij een vindskydd of een verlaten groepje van huizen. Rond lunch gaat de Zweedse voorkeursroute via Grasberget, een stukje klimmen. Het pad onderlangs is nat; als de Zweden aangeven dat iets nat is, dan is het zeiknat.. Heel veel klimmen doe ik deze tocht niet; de bergen zijn meer het formaat van heuvels en ze reiken niet veel hoger dan 500m. 

IMG 2239 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Detour via Grasberget

Net na lunchtijd kom ik bij Galvsjön. Het is nog steeds fris en de wind waait recht over het meer in mijn gezicht. Het zonnetje piept zo nu en dan door de wolken en dat is genoeg uitnodiging om een skinnydip  te doen.  

Het laatste deel van de route van vandaag gaat omhoog naar Acktjärbo. Onderweg moet ik meerdere keren door stukken moeras; ik probeer er omheen te springen/manoeuvreren. Maar uiteindelijk zijn mijn schoenen toch zeiknat. 

IMG 2268 1 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Balken voor een poging droge voeten te houden in het moeras

Eindpunt van vandaag is bij een langlaufgebied met een hut die het gehele jaar geopend is. Er zijn 8 slaapplekken, een keuken met kachel om op te koken en een woonkamer met haard. Buiten is een gebouw met twee droogtoiletten en een houtvoorraad.. Water vind ik 50m verderop bij een bronnetje. Alle ingrediënten voor een aangenaam verblijf. Behalve dan dat er geen dekens zijn en ik geen slaapzak bij mij heb. Dat wordt dus flink vuur maken en een warme plek improviseren voor deze nacht.

IMG 2284 1024x768 - geen-categorie - Hälsingeleden
Diner bij houtvuur

Mijn diner is snel klaar: wat verse snackgroenten, deels in de groentenbouillon, en Wasa krackers met paté. Leesvoer heb ik van thuis meegenomen, ook meteen mooi aansteekmateriaal voor de haard!

Acktjärnbo- Byvallen 14km

IMG 2289 1024x768 - geen-categorie - Hälsingeleden
Mij maak je blij met een warme koffie in de morgen!

Het lukt me om een paar keer ’s nachts op tijd een blok hout op het vuur te gooien en daarmee is het comfortabel genoeg. ’s Ochtends stook ik alleen het houtfornuis op voor de warme koffie en thee. Ook deze ochtend is het een fris begin met bevroren gras. Glooiend wandel ik Bessbo en Möckelbåsbo. Hier is een dorpje dat in de zomer een stuk levendiger is gezien de meerdere picknicktafels.  

IMG 2347 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Hmm, waar wordt dit hutje voor gebruikt?!

Vanaf hier gaat het glooiend naar Nyvallen en zijn er meerdere stukken met moeras. Op dit gedeelte is het pad minder goed onderhouden en liggen er minder planken bij de moerassen. Kortom, ik zak nog dieper weg in de blub. Nyvallen bestaat uit een hutje in de kleuren van mijn hike-outfit – daar word ik wel vrolijk van. Zo’n 100m verder ligt Simsjon; en ja, ik doe weer een skinnydip. Dit water is kouder dan gister en ik wandel daarna stevig door om warm te worden.  

IMG 2371 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Hut in de kleuren van mijn kleding

Het is een korte etappe en begin van de middag ben ik al op mijn bestemming: Byvallen. Dit is een groot huis dat voor activiteiten gehuurd kan worden.  Er zit een kleine ruimte op de kop van het huis waar een keukenfornuis is en 4 bedden. Buiten vind ik de houtvoorraad, de waterpomp en er staan vier picknicktafels.

IMG 2389 2 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Waterpomp en houtvoorraad bij de hut in Byvallen

Het is zulk mooi weer, strakblauwe lucht en windstil dat ik buiten lunch en mijn krant lees. Tegen het einde van de middag wordt het frisser en besluit ik het vuur in het fornuis te starten. Helaas, het lukte me niet om een vuurtje te stoken in deze prachtige Husqvarna.

Na een uur klooien bedenk ik me dat ik het ook buiten kan proberen; daar kan ik uiteraard ook water koken en mijn schoenen drogen. Zelfs dat lukt me niet; geen wind en blijkbaar is alles heel vochtig. Ik voel me klunzig dat het me niet lukt en baal best wel. In deze hut zijn ook geen dekens dus ik zorgen dat ik op een andere manier warm ga slapen – het wordt een paar keer heen en weer rennen over straat.

Byvallen – Harsa 19km

Dit was geen comfortabel warme nacht, maar gelukkig heb ik nog wel wat kunnen slapen. Rillend sta ik op en buiten jog ik een stukje om op temperatuur te komen. Het is nog steeds windstil dus ik heb er geen vertrouwen in dat het me nu wel zou lukken om vuur te maken. Geen koffie bij het ontbijt, dus gun ik mezelf een complete reep chocolade ter compensatie – dan ben ik in ieder geval voor mezelf een beetje te genieten.

De klim gaat richting Svedåsen – het oude bos is deels gekapt en meerdere windmowindmolens steken ver boven de bomen uit. Het is een deel van Finnskogen, een gebied waar in heel vroegere tijden Finnen woonden. Ik kom bij een huis met een bord in de tuin. Op het bord staat iets van galerie en nog meer tekst die ik niet begrijp. Het huis ziet er verlaten uit maar het lijkt wel of het in de zomer gebruikt wordt. Ik zie een toilet en maak er gebruik van – toch wel fijner dan je behoefte in de natuur te moeten doen. Daarna maak ik nog een rondje rond het huis tot er plots iemand uit de voordeur stapt. Oeps, we schrikken lichtjes van elkaar. Het blijkt dat Wila hier woont en deze galerie heeft. Ze laat me zien welke mooie kunstwerken ze maakt van natuurlijke materialen. Wel vraagt ze mij om mijn mobiel weg te leggen – het blijkt dat ze niet tegen straling kan. Vandaar dat ze op deze plek woont; een plek met extreem weinig straling en dus ook geen bereik. In de winter verblijft ze in een dorp waar ze ook kan wassen en koken, echter dan moet ze binnen 3 meter van het huis blijven om geen last te hebben van de straling. Ongelofelijk, dat is geen gemakkelijk leven in de huidige maatschappij.

 

IMG 2466 1 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Atelier en stralingsvrije plek (dan moet ik wel mijn mobiel uitschakelen..)

Ik wandel door naar Prästvallen, een klein dorpje dat deels bewoond is. Het pad is lastiger te volgen en de moerasstukken zijn langer en dieper dan de vorige dagen. Zelfs de plasticzakjes-strategie blijkt niet te werken want ik zak tot boven de enkels (ofwel boven de plastic zakjes) in de blub. Sterker nog, af en toe verlies ik bijna mijn schoen – ik kan er wel om lachen hoe ik aan het kneien ben. 

IMG 2474 1 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
“Plastic zakjes strategie” voor de moerasdelen #didnotwork

Steeds verder klim ik; ik rond de Hästberget en de Kronskogskojan om uiteindelijk op de Blackåsberget te staan (504m hoog). De afdaling gaat door nog meer moerasgebied richting Harsa. Dat is mijn bestemming van vandaag – ik hoop daar een bed in het hostel te hebben. Ook nu heb ik nog steeds geen bereik en kan ik dus niet informeren of er plek is. Ik banjer door tot het hostel en het blijkt dat ik nipt op tijd ben. Een kwartier later en alles zou afgesloten zijn en had ik een andere optie moeten vinden. Deze nacht heb ik dus wel een comfortabel bed, een warme douche en verwarming. En zelfs de allergrootste tv die ik ooit gezien heb, het Zweedse nieuws was ineens erg indrukwekkend op dit bioscoopgrote beeldscherm. 

IMG 2548 1024x768 - geen-categorie - Hälsingeleden
Uitzicht!

Harsa – Järvsö 21km 

Jippie, warme koffie en thee bij mijn ontbijt dat vind ik wel weer luxe. Vandaag is het helaas geen enorm inspirerende route; grotendeels langs de asfaltweg. Er is geen alternatief, maar gelukkig is het een rustige weg en ik heb vandaag geen plastic zakjes nodig. Bovendien tref ik weer goed weer en is er ook een mooi skinnydip-meer. Vandaag is het grotendeels bergaf en met het asfalt onder de voeten gaan de kilometers toch nog snel voorbij. 

IMG 2585 1024x768 - geen-categorie - Hälsingeleden
Langs velden en boerderijen

Een echte fika nuttig ik in het dorp. En ook is er een supermarkt voor mijn boodschappen. Bij de VVV informeer ik vast naar de dingen die er te doen zijn in het dorp. Het is superlaag seizoen dus alleen de dierentuin is geopend. Mijn acco ligt een paar kilometer buiten het dorp dus ik wandel weer verder.   

IMG 2599 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Kerk van Järvsö

Met deze wandeletappe eindigde mijn micro-adventure op de Hälsingeleden. Een leuke en makkelijke route in een prachtig herfstig landschap en vanwege de moerasdelen kun je laarzen overwegen. Aanrader is om een slaapzak mee te nemen! 

  • Bollnäs – Bollebacken 5km, 128hm
  • Bollebacken – Acktjärbo 19km, 462hm
  • Acktjärbo – Byvallen 14km, 205hm
  • Byvallen – Harsa 19km, 433hm
  • Harsa – Järvsö 21km, 123hm
IMG 2334 768x1024 - geen-categorie - Hälsingeleden
Categorieën
Geen categorie

Dag 2-4 Vitabandet

Dag 2 Hävlingestugorna – Rogenstugan, 20 kilometer 

Na een luxe nacht in een (stapel)bed staan we bijtijds op. Het gasstel lonkt om de sneeuw te smelten, de brander blijft dus nog even in de pulka. In de verwarmde hut (want de haard hebben we opgepookt) drinken we onze fika, ontbijten we en pakken we onze spullen in. 

Van de hut dalen we meteen een paar meter af naar het meer – het is een steil stukje. Op het meer, waar gisteren de mist hing, hebben we nu beter zicht en dat is fijn, het is veel leuker om te weten/zien waar je bent. De etappe van vandaag gaat grotendeels over water en heeft af en toe een stukje land, maar niet veel hoogtemeters.

IMG 8655 1024x769 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet

Fika doen we in de raststuga met een uilenkachel.  Uiteraard maken we geen gebruik van de kachel, ondanks dat er hout ligt.  Dit hout is bedoeld voor noodsituaties. Het is vandaag behoorlijk koud, onze ski’s glijden amper (sterker nog, ze maken behoorlijk lawaai) en mijn Garmin Inreach* heeft er ook moeite mee (geeft koude-alarm en gaat dan mijn binnenzak in, bij mijn telefoon). Gelukkig zien we in de loop van de dag onze schaduwen steeds beter. 

IMG 5399 1024x473 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet

Na onze break is er nog meer meer, met een lastig stukje. Bij Bredasjön zitten we op de helling in de zon en genieten van onze tweede break. We mogen wat klimmeters maken en daarna volgt een technische afdaling – het spoor is behoorlijk smal en diep dus het gaat al snel heel snel. Onderaan aangekomen kunnen we er wel om lachen, maar het was toch wel even spannend. Rustigaan komen we in ons ritme. We steken het laatste meer van vandaag over naar de Rogenstugan; daar is een Winterraum voor twee personen. Hier zien we op de thermometer dat het -18 graden is. 

Uit de pulka pakken we onze tassen en richten het Winterraum in. Hier doet het gas het niet, maar er ligt wel hout voor de kachel. Het is verrekte koud binnen dus we maken vuur. Buiten zetten we onze benzine-brander aan om sneeuw te smelten, dat gaat sneller dan op de kachel. Na onze maaltijd liggen we al snel in het stapelbed – we zijn moe van vandaag. De kachel hadden we enorm opgestookt dus bovenin de ruimte is het nu extra warm – Saar ontploft bijna in haar slaapzak. Plots bedenken we dat er misschien weinig zuurstof is dus gooien we de buitendeur open. Na een half uurtje luchten is het wat koeler en weten we zeker dat er voldoende zuurstof is – we kruipen weer in de slaapzak. 

Dag 3 Rogenstugan – Skedbrostugan, 12 kilometer

Saar is jarig vandaag- hiep hiep hoera! Dat betekent kadootjes, slingers aan de pulka, gebakje onderweg en een borrel in de avond.

IMG 8676 768x1024 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet

Bij het weggaan geeft de thermometer -33 graden aan, dat is wel verrekte koud. Het eerste deel van onze route gaat over het meer; het is een saai stuk waarbij we in een rechte lijn langs de oever lopen. Ik kan mezelf niet warmlopen; continue is er iets koud, mijn hand of voet of billen. Na twee uur komen we aan land en is het iets beschutter. Daar  drinken we een kopje warme thee en trek ik de puffy pants* van Saar aan. Pas na tien kilometer kan ik mezelf warm krijgen en houden. Het geeft me een mentale knauw, maar ik moet ook in het achterhoofd houden dat het belachelijk koud is. En ik moet helemaal in mijn achterhoofd houden dat ik meer kleding in de pulka had zitten wat ik aan had kunnen trekken. Eigenlijk was er dus niets aan de hand!

Ik heb het weer warm en we beginnen aan een tof stuk – we gaan slingerend over land/water/landtong/eiland et cetera. Wel maken we nog steeds veel lawaai met onze ski’s omdat we op het verijsde sneeuwscooterspoor zitten.

IMG 8679 1024x769 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
Kanjers bij de koffie – hiephiephoera!

Het zicht is super strak en scherp; het is een blauwe lucht met volop zon dus de zonnebril hebben we op. Door de kou glijden we amper, dus doen we er bijna vier uur over om bij de Skedbrostugan te komen. We gaan binnen zitten om onze fika te drinken en Saar trakteert op Kanjers, overheerlijk! Na wikken en wegen, besluiten we te blijven. Het zijn de eerste dagen en we hebben geen haast/willen geen haast hebben – we willen juist onthaasten. En in ons achterhoofd weten we ook dat de eerste keer tent opzetten met deze kou niet het slimste idee is (het kan wel maar als het niet hoeft..).

Bovendien ligt deze stuga op een prachtige plek en we kunnen ons prima bezig houden. Zo gaan we eerst op zoek naar de hoofdgaskraan, we banjeren om de hut heen maar vinden ‘m niet. Met onze snowshoes aan verkennen we de omgeving en maken we tevens een goed pad naar het toilet. De dagen zijn nog niet zo lang dus einde van de middag begint het al te schemeren.

Op dezelfde dag als ons zijn Melanie en Sebastian* aan de Vita Bandet begonnen. En we zijn benieuwd of ze toevallig vanavond ook hier zullen zijn. Om zes uur krijgen we antwoord op deze vraag; we horen gestommel en er komen twee hoofdlampen binnen. Het wordt een gezellige avond; we drinken chocolademelk met korn! Én er is een toetje- een ware feestdag dus. 

IMG 5418 768x1024 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
warme choco +

Dag 4  Skedbrostugan – Tänndalen, 22 kilometer

Het lukt ons bijna niet om weg te komen uit de stugan. Het is erg gezellig met onze Duits/Zweedse vrienden en we hebben zoveel vragen. We gaan ervan uit dat we elkaar vaker gaan tegen komen en met die gedachte lukt het ons om te vertrekken.

IMG E8687 1024x768 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
met Melanie en Sebastian op de foto (met verjaardagsvlaggetjes op achtergrond)

Het is vandaag weer mooi weer en wat warmer; of lijkt dat alleen maar zo omdat we meer gewend zijn?  Na het oversteken van een klein meer gaat het op en neer door de bosjes en dat valt mij best zwaar. Voor Saar niet, die gaat continue gewoon door alsof er geen heuvels zijn. Ik trek inmiddels mijn jas uit, muts gaat af en loop te puffen. Nee, die bergbenen zijn er nog niet.. 

IMG 5427 1024x768 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet

In het zonnetje, gezeten op pulka en steen serveert Saar onze eerste fjällfika. Ons koffiefilter wordt op de mok gezet, gevuld met koffie en warm water opgegoten. Het blijkt toch wel koud te zijn want onze koffie is snel afgekoeld, maar dat doet niets af aan het mooie buitenmoment. 

IMG 8702 1024x769 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
verse fjällfika

Halverwege zitten we weer in een raststuga – prima plek voor onze lunch. Vlak voor we bij deze plek aankwamen, hadden we zicht op de klim die hierna volgt. Op de kaart hadden we ook al gezien dat de hoogtelijnen vlakbij elkaar liggen: een steile klim dus. Omdat het vorige stuk mij al zwaar viel, zie ik hier toch wel tegenop. Ik pak nog wat extra nootjes en spreek mezelf moed in.

IMG 8708 1024x768 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
de beloning als we boven zijn – uitzicht!

Tanden op elkaar en rustigaan stap voor stap naar boven. Het valt me mee hoe lang we erover doen en we worden ook nog eens vet beloond met een prachtig uitzicht! We kijken terug op Rogen, kijken Noorwegen in én we staan ondertussen te kicken op de ski’s want het is zó mooi. Foto’s, filmpjes, we zien steeds betere plekken en staan om de haverklap stil. Dit schiet niet op dus besluiten we op het allerhoogste punt de laatste fotosessie te doen. Daar doen we ook de fullies af omdat we afdalen naar Tänndalen. De zon staat al vrij laag en in dat laatste licht zet Saar de Duracell batterij aan op het eerste vals platte deel. Het is een lang stuk sporen, maar dan zien we in de verte het dal liggen. En op het moment dat de bosjes beginnen, komen we op een snowscooterspoor. En al rap gaat het hard naar beneden; het is een roetsglijbaan. Als we in het dal staan is het al bijna donker.

We hebben afgesproken om naar Magnus en Lucina* te gaan. Zij hadden een paar dagen geleden al contact met ons gezocht en gevraagd of we langs wilden komen. Nu staan we in het dal en hebben we een bericht op mijn tracker ontvangen. We geven door waar we zijn en we worden opgehaald met de auto – wat een luxe! In hun woonkamer ontploffen onze pulka’s en hangen we onze slaapzakken en tent uit om te drogen. Een uurtje later hangt daar onze fris gewassen spullen bij. We douchen, hebben bereik, kunnen opladen en worden overstelpt met vragen. We eten overheerlijke rendierworsten en hebben kanelbullar* als toetje. Ondertussen is Saar een trui rijker, een echte Zweedse met rode kruizen erop. We gaan pas laat naar bed. 

IMG 5445 768x1024 - geen-categorie - Dag 2-4 Vitabandet
ontplofte pulka’s in de huiskamer bij Lucina en Magnus

  • Garmin Inreach: dit is mijn tracker en mijn tevens mijn noodbaken, mocht ik in nood komen dan zit er op de Inreach een SOS-knop. Ik hoop uiteraard dat ik deze nooit hoef te gebruiken. De tracker geeft elke 10minuten een signaal af en mijn locatie wordt dan weergegeven op mijn Garmin-page (https://share.garmin.com/thinkwhite) – vandaar dat je kon stippenkijken. Elke avond stuurde ik via de Inreach een bericht naar het thuisfront zodat ze wisten op welke plek ik zou overnachten. Het leuke is dat ik ook berichten kon ontvangen. Heel veel voordelen dus van dit kleine apparaat maar een nadeel was dat ‘ie wel begon te piepen als het koud was. En bij -20 Celsius valt de Inreach uit. Oplossing was om deze bij mijn telefoon in mijn binnenzak te stoppen – dichtbij mijn lichaam en meerdere lagen aan de buitenkant. 
  • Puffy pants: dit is de warme donsbroek; essentieel voor alle momenten dat je niet in beweging bent en soms dus zelfs als je aan het skiën bent en het enorm koud is 
  • Kanelbullar: de bekende Zweedse kaneelbroodjes – vooral lekker in Zweden als je op avontuur bent
Categorieën
Geen categorie

Voor vertrek en dag 1

Dag –2: huis-Mora 

PNIW0895 snij 882x1024 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1
Onze berg met spullen: 1x pulkatas (met 2 pulka’s met spullen), 1x grote skizak (volgestouwd en matjes eromheen), 2x frakta’s, 2x big shopper, 2x dagrugzak

Al heel vroeg staat Saar met de auto voor de deur; ik pak mijn laatste spullen en stap in. Achterin liggen onze pulka’s (=slee), ski’s, frakta’s (handige grote Ikea-tas), shoppers (boodschappentas) en dagrugzakken – het lijkt wel een volksverhuizing. Afgelopen week hebben we alle spullen bij elkaar gelegd, paklijsten doorgenomen en grotendeels ingepakt. En nu, nu gaat het avontuur beginnen – een avontuur in een witte, koude wereld! Ik heb er zin in, Saar heeft er zin in dus we zijn lekker hyper.  

Op het vliegveld verloopt alles smooth; natuurlijk is het wel gehannes met 8 items maar we zijn met z’n tweeën. Vandaag reizen we vanaf huis door naar Mora, dus na het vliegen gaan we een paar uur met de trein richting het noorden. Daar slapen we in een hostel en doen we in een supermarkt boodschappen. Verder halen we een tankje benzine voor onze branders. 

RRWL2322 1 768x1024 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1
bij het tankstation een tankje vullen met benzine voor de brander

Dag –1 Mora-Grövelsjön 

Het laatste deel van onze reis is nog een paar uur in de bus. We lezen wat, kijken wat naar buiten en drinken thee uit onze thermossen. Het gevoel van “geland zijn” begint steeds meer door te dringen en de trip is begonnen, ondanks dat we er nog niet zijn. Het ontkoppelen is gestart met steeds minder op onze mobieltjes te kijken en ook zijn we minder hyper dan gisteren.  

Als we in Grövelsjön zijn aangekomen is het grote til-, sleur- en sjouwwerk eindelijk voorbij. Koffie en wafel is onze eerste prioriteit. De wafels smaken heerlijk, maar het uitzicht maakt echt indruk – we zijn in de bergen!

IMG 8598 1024x768 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1
die wafel ziet er goed uit, maar dat uitzicht… magnifiek toch?!

We doen wat testen: testlauf, korte snowshoelauf, korte moonbootlauf en checken of onze GPSen het hier ook doen. Check-check-double-check, je wil niet de eerste dag onderweg moeten fixen wat je voor start had kunnen regelen. En dit kenmerkt meteen hoe wij de dingen aanpakken, allebei houden we ervan om dingen die we kunnen afvangen ook daadwerkelijk af te vangen.  

Ons diner smaakt overheerlijk en we scheppen een dubbel portie van het buffet op en drinken een biertje. En dat terwijl we maar weinig gedaan hebben. We zijn ongeduldig om op pad te mogen. Na het eten doen we een eerste inpaksessie, we verzamelen ieder onze eigen spullen en organiseren die op onze eigen wijze. Voor het reizen hadden we veel spullen bij elkaar gedaan in de pulkatas. 

IMG E8607 769x1024 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1
het is een bende in de kamer en opgelet: dit zijn dus de spullen van één persoon

Daarnaast doen we onze eerste kaartstudie in detail; we zijn er snel klaar mee want we willen niets liever dan op onze ski’s staan en gewoon beginnen. Ons eerste punt/ijkmoment is Hävlingestugorna. Vermoedelijk zijn we dan drie uur onderweg en dan kijken we verder. Opgewonden dat we morgen dan toch echt in de sneeuw staan met de pulka achter ons, gaan we naar bed.  

Vita Bandet: Grövelsjön is het zuidelijke punt van de tocht – daar begint het Zweedse gebergte ongeveer. Dit is het officiële startpunt van de Vita Bandet; je start de tocht met een foto voor de blauwe deur van het Fjällstation (berghotel). Er zijn weinig regels om je aan te houden tijdens deze tocht. Je moet westelijk van bepaalde punten blijven en je finish is bij Trerikröset, het drielandenpunt in het noorden. De route die je daarvoor volgt, stippel je zelf uit. Verder is het self-supporting, dus je zorgt voor je eigen natje/droogje onderweg en maakt alleen gebruik van faciliteiten waar iedereen gebruik van kan maken. Verder is het de bedoeling dat het een ongoing toer is en er is geen ranglijst. Vita Bandet betekent letterlijk witte band; in de zomer heet de tocht Gröna Bandet, groene band. 

Dag 1 Grövelsjön-Hävlingestugorna, 12 kilometer 

IMG 8641 1024x768 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1

Vandaag is dé start van het Vita Bandet avontuur! Dat betekent dat er de nodige foto’s en filmpjes van het vertrek gemaakt moeten worden. De sociale worden geüpdatet en dan kunnen we écht weg. We starten met een klim waarbij we steeds meer in de mist terecht komen. Het tempo ligt laag want we willen niet zweten. Het wordt steeds witter en er is een koude wind => #thinkwhite is nu al van toepassing.  

IMG 5373 1024x768 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1

Na drie kilometer gaan de fullies* van de ski’s, we nemen drie likkoekjes en gaan door naar de raststuga* (hut om te rusten). Deze is koud en de deur blijft niet op een kier staan (we willen graag licht en niet teveel warmte kwijt), dus is het een korte stop en gaan we verder naar beneden, naar het meer. Het pad slingert tussen dennen en berken door en dan zijn we bij de Hävlingestugorna. Er zijn wat mensen bezig met de voorbereidingen voor het seizoen (hut gaat later deze maand echt open met stugvärd*). En we mogen in de kleinere hut koffiedrinken. We smelten wat sneeuw op het gastoestel, pakken het Zweedse filter en breken ons pak koffie aan – we maken een echte fika*! 

IMG 8647 1024x769 - geen-categorie - Voor vertrek en dag 1
fika doen = foto-moment

We besluiten om hier te blijven; ik wil graag rustigaan in de tocht groeien dus niet meteen de eerste dag veel uren maken en focus op doorgaan hebben. Wel zetten we vanmiddag mijn gloednieuwe tent, Hilleberg, op om te kijken hoe mooi deze is.  

  • Fullies: om vooruit te komen met mijn ski’s heb ik weerstand nodig; dus zitten er onder mijn Fischer ski’s schubben die op het vlakke grip geven. Maar als ik ga klimmen is dat niet genoeg weerstand, dus plak ik vellen op de ski’s. Voor minder steile klims of glooiend terrein zijn dat korte vellen (halve skins) en als ik meer klim dan gebruik ik lange vellen, deze laatste gaan over de gehele lengte van de ski’s (ik heb ze fullies gedoopt). 
  • Raststuga: een kleine hut waar je kunt rusten, er zijn banken, vaak hangt er een zaag en bijl en er is een kachel. Hout ligt er ook maar dat mag je alleen in noodgevallen gebruiken. Verder staat er meestal een kist met noodartikelen, denk aan kaarsen, lucifers, EHBO, etc. In de onherbergzamere gebieden hangt er een noodtelefoon in de hut. Op zo’n 50m vind je vaak een poepdoos. 
  • Stugvärd: in het hoogseizoen zijn er berghutten die bemand worden door een huttenwaard, de stugvärd. Vaak zijn er dan meerdere hutten en heb je beschikking over meerdere faciliteiten. Zo zijn er bedden en dekens, een houtkachel, gasstel, toiletten en soms een sauna. Het hoogseizoen (zomer en winter) duurt zo’n 1 à 2 maanden. Als er in deze hutten geen stugvärd is, dan is er een noodruimte geopend. In deze ruimtes kun je overnachten en als het meezit is er hout om te stoken, zodat je de ruimte iets kunt verwarmen én op de kachel sneeuw kunt smelten.  
  • Fika: In Zweden wordt veel koffie gedronken, elke stad/dorp heeft wel een gelegenheid waar je fika kunt doen. Een fika is net iets meer dan alleen een kopje koffie nuttigen; bij voorkeur eet je er iets zoets bij en deel je het moment met vrienden en/of familie. Zelf ben ik ook gek op koffie, dus dat dronk ik elke dag en dat fika-moment heb ik elke dag vastgelegd. #everydayafika
Categorieën
Geen categorie

Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank

Nog een week en dan hebben we als het goed is onze eerste kilometers van de Witte Band, aka #thinkwhite, afgelegd. De hoogste tijd om ons to-do-lijstje flink in te korten!

Bij ons avontuur is het niet altijd mogelijk gebruik van de Zweedse hutten te maken – want ze zijn er gewoonweg niet altijd. Dat betekent dat we veel zullen kamperen, ofwel winterkamperen. En winterkamperen is toch net wel even anders dan kamperen in de zomer. Zo werken de normale tentharingen niet zo best in de sneeuw en ook niet elke tent is geschikt om in de sneeuw op te zetten. Een vierseizoenentent heb je nodig met sneeuwharingen. Mijn nieuwe tent is pas binnen gekomen – ik ga voor een Hilleberg: de Nammatj GT2, dat is een tweepersoonstent met royale voortent. Een tweepersoons, want stel dat ik één of meerdere dagen in de tent moet wachten dan wil ik wel een beetje beweegruimte hebben. En overigens is beweegruimte ook fijn om de vele laagjes kleding aan/uit te trekken. En die voortent is fijn, want daar kan ik mooi mijn beschutte keuken en toilet maken.

1342cda6 623c 481a 81f5 4afcea587190 - geen-categorie - Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank

De weken dat ik met Saar op pad ga, dan is het fijn om een tent te kunnen delen – want dat is stukken warmer en ook wat gezelliger dan dat je door het tentdoek heen elkaar welterusten wenst. In de achtertuin van Saar hebben we de driepersoonstent getest om te kijken hoe groot deze is (we hebben ‘m onze Buitenvilla genoemd) en of deze waterdicht is (de tent heeft de laatste buien overleefd). De Buitenvilla is goed gekeurd en mag met ons mee!

IMG 5192 1024x768 - geen-categorie - Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank

Tijdens het winterkamperen verwacht ik niet dat het comfi warm zal zijn. Denk je maar eens in.. je hebt kilometers gelaufd met de slee achter je aan, het is einde middag en de zon gaat/is onder en jij gaat dan je kampement maken. Tentplek klaar maken, tent opzetten, keuken maken, sneeuw smelten, eten koken.. Kortom, je bent niet 1-2-3 klaar en het wordt wel kouder. Het moment om af te koelen – dussss hebben we rondgekeken naar dingen waar we warm, aka blij, van worden. Zo lijkt het ons wel wat om die schoenen uit te kunnen doen en in comfi warme boots te stappen. Tadaaa – wat te denken van Moonboots. Je weet wel, die met die plateauzolen.. nu zijn deze weer helemaal hip en hot en dus duur. Wij verwachten niet dat wij na deze trip nog vele kilometers op deze boots rondstappen, dus hebben we ons hand over ons hart gestreken en de nepversie in China besteld. Roze units – lekker opvallend en enorm lelijk, en daar worden we best wel blij van.

49382f22 7986 4fa9 a3a3 9d30bbdacad1 - geen-categorie - Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank

Okay, dan hebben we lekkere warme voeten. Een warme jas, zo’n enorme dikke donsjas, hebben we ook maar een echt warme broek – donsbroek hebben we niet. Rondkijken op internet levert mooie broeken op maar we willen ze eigenlijk wel eerst passen voor we aanschaffen. De broek moet namelijk over al onze andere broeken aan en een fijne lange rits aan de zijkant hebben. Nog wat verder kijken dan ons neus lang is, bracht ons op het idee om naar werkkleding te kijken: diepvriesbroeken! Een leverancier, Tesutto, met eigen atelier, zit in Kaatsheuvel en wij mochten langskomen. Op een regenachtige woensdagochtend tuften we naar het zuiden om te passen. Met de koffie in de hand kregen we uitleg over de broeken en mochten we verschillende modellen passen. Het is niet de meest charmante broek, maar we weten zeker dat deze goed werk gaat verrichten – dus twee broeken rijker reizen we weer naar huis.

IMG 8530 879x1024 - geen-categorie - Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank

Ooit had ik al geroepen dat we nog zoekende waren naar onze energieleverantie tijdens ons avontuur. Zonnepanelen gaat het niet worden; in de eerste maand zal de opbrengst heel laag zijn en om ze dan alleen maar mee te sjouwen om de laatste dagen iets aan power op te wekken dat gaat me net iets te ver. Maar ondertussen moeten de tracker en telefoon wel voldoende energie hebben. Dus dat zou een reeks aan powerbanken opleveren omdat met kou alles sneller leeg loopt. Maar voilà, ik krijg de tip van clubgenote Petra om zelf mijn powerbank te maken. WAT? Ja, dat kan dus heel gemakkelijk. Van Petra krijg ik wat linkjes doorgestuurd om deze zelf in elkaar te zetten. Klinkt veel ingewikkelder dan het is – ik heb een hard case gekocht en 8 superbatterijen en dat is alles.

Al met al dus weer wat items van onze to-do-lijst geschrapt. En ondertussen blijf ik de kaart bestuderen, zoek ik naar verschillende route-mogelijkheden, verlies ik mij in reisverslagen en online foto’s. Zo’n zin in, ik kan bijhijna niet wachten!

IMG 8386 785x1024 - geen-categorie - Tent, Moonboots, diepvriesbroeken en DIY powerbank
Categorieën
Geen categorie

Mijn maatjes

Soms lijkt het nog ver weg, maar over zeven weken hopen Saar en ik de eerste meters afgelegd te hebben! De tickets zijn geboekt, ons onderkomen voor de eerste nacht is geboekt en we kennen de eerste kilometers zo ongeveer uit ons hoofd. De hoogste tijd om de belangrijkste items, aka mijn maatjes, in huis te halen.

IMG 82581 658x1024 - geen-categorie - Mijn maatjes
  • Maatje numero uno: ski-set
  • Maatje numero dos: pulka

Beetje gek misschien om materialen je maatjes te noemen.. maar als Saar me na een paar honderd kilometer verlaat dan sta/loop ik er alleen voor. Ik word blij als ik fijne ski’s en schoenen heb die mij van A naar B, ofwel Grövelsjön naar Trerikroset, brengen. En in mijn pulka trek ik mijn energie (eten, brandstof en power) en onderdak (tent) mee. Aangezien ik in mijn eentje zo’n 1000KM voor de boeg heb, kan ik daar maar beter goed in investeren.

Mijn skiset bestaat uit de Fischer Outback 68, een wat kortere schubbenski met staalkanten (lekker wendbaar in de afdaling) en doordat deze net wat breder is, blijf ik mooi op de sneeuw floaten. Bij deze ski’s kan ik voor extra grip ook nog korte skins gebruiken, dan hoef ik niet meteen mijn stijgvellen erop te doen. Die laatste gebruik ik uiteraard wel bij het klimwerk.
Met mijn schoenen ben ik helemaal in mijn nopjes – het zijn de Quest Advance van Alfa. Dit is een lekkere brede lederen schoen met Goretex voering, zodat mijn voeten én droog én warm blijven. Ik kan nu al lyrisch over deze schoenen zijn, maar het is uiteraard afwachten hoe ze in de sneeuw bevallen. Meerdere sokken, sporttape en blarenpleisters staan op de paklijst.

Mijn tweede maatje is de Fjellpulken Xcountry 144. Geen lange slee, slechts 144cm, want dat nodigt uit om veel mee te nemen. Ik ken de slee al van eerdere toerlanglauf reizen en de Fjellpulken is me altijd goed bevallen; fijne vorm van de slee, mooie afwerking van de materialen, extra rits om snel je bij-de-handtasje te pakken, etc. Zo’n tas is gevuld met de dingen die ik overdag nodig heb, denk aan de thermosflessen met warme thee, mijn snacks, mijn lunch maar ook een droog shirt, extra muts en dergelijke.

Tof dat ik nu mijn maatjes in huis heb, maar ik moet nog even wachten met testen en uitproberen. Half januari duik ik in Duitsland de sneeuw in voor de testronde. Tot die tijd duim ik voor sneeuw in Nederland, want het is natuurlijk veel leuker om de spullen uit te proberen op mijn eigen Heuvelrug.

Categorieën
Geen categorie

Een avondje kaarten

WhatsApp Image 2023 11 20 at 19.47.26 1024x768 - geen-categorie - Een avondje kaarten
Calazo bergkaarten 1:100 000

Voor mijn #thinkwhite tocht van 1300KM heb ik 9 kaarten nodig. Het is fijn als de kaarten redelijk op schaal zijn om gedetailleerd de hoogtelijnen en paden te zien. Maar je wil ook nog zicht hebben op de gehele route. Bij het aantal negen kun je je uiteraard afvragen hoeveel overzicht dat nog geeft.

Om een start te maken en een idee te krijgen wat ons te wachten staat, bestuderen Saar en ik de kaarten thuis. Op de vloer hebben we ze uitgespreid en letterlijk op handen en voeten kijken we naar bergen, valleien, meren en stippelen routes uit. Het is allemaal grofweg, om een idee te krijgen wanneer we ongeveer weer bij bewoonde wereld zijn. Dat bepaalt namelijk hoe vol wel onze slee/pulka moeten stoppen tussen de supermarkten of fjällstations in.

IMG 80011 1024x768 - geen-categorie - Een avondje kaarten

En zo’n avondje kaart bestuderen, levert ons nu al heel veel nieuwe informatie op. Het zijn dingen waar we op voorhand rekening mee moeten houden. Zo weten we nu dat de meeste fjällstations (berghutten) nog dicht zijn als we begin februari vertrekken. Een Winterruimte is aanwezig maar mag alleen gebruikt worden in nood. Op zich niet erg want we hebben onze tent mee. Maar dat betekent ook dat er op die plekken geen winkeltje is. Van zo’n winkeltje moet je je niet teveel voorstellen: een paar pakken havermout, wat blikjes, zakjes chips en een stapel snacks is zo ongeveer alles wat er te krijgen is. Maar hé, het is wel handig en het scheelt weer wat gewicht op de slee.

IMG 80021 edited scaled - geen-categorie - Een avondje kaarten

Afijn, op dit moment gaan we uit van 10 dagen energie mee. En telkens als we in de bewoonde wereld zijn dan moeten we zorgen dat deze weer aangevuld wordt. Die energie heeft voor ons drie vormen: 1. energie voor het lichaam (dus voor 10 dgn maaltijdpakketen), 2. energie voor het koken (dus voor 10 dgn benzine mee voor de brander) en 3. energie voor de apparaten (dus volle powerbanks en solar energy).

In de zonne-energie moeten we ons nog verdiepen; levert de winterzon voldoende power op om daar onze telefoons, tracker, en dergelijke mee op te laden? En welke zonnepanelen kunnen tegen een stootje? Maar wellicht heb jij er meer kaas van gegeten, dan horen we graag jouw tips & tricks!

Categorieën
Geen categorie

Höga Kusten Leden

Als je in Zweden bent en je hébt de mogelijkheid om een paar dagen te hiken – pak dan de Höga Kusten Leden. Werkelijk een prachtige hike langs de kust van Zweden met verrassend veel hoogtemeters. De vele keien, wortels, modder in combinatie met de hoogtemeters maakte deze trail technischer dan verwacht – bergschoenen zijn een aanrader.

IMG 6926 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

De trail van bijna 130KM ligt net boven Sundsvall, ongeveer in het midden van Zweden, en loopt door verschillende natuurreservaten. Ik deed deze Leden midden augustus en was verbaasd hoe rustig het was. Het was ruim een week na het Zweedse hoogseizoen en dus waren de vele zomercafé’s helaas al gesloten. Mazzelaar als ik was, had ik bijna alle dagen blauwe lucht en droge nachten. Mijn bivakzak en tarp heb ik niet vaak gebruikt – meestal had ik een vindskydd en zelfs twee keer een stuga voor mij alleen.

Hornöberget – Valkallen (13,4KM, 526hm)

Met trein/nachttrein/bus ga ik naar Högakustenbron – langste hangbrug van Zweden; daar start de trail officieel. De eerste dag valt me wat tegen, het is grotendeels saai – ik heb het gevoel dat ik van de bewoonde wereld weg te moeten hiken. Er zit nog best wat asfalt in de route en wat gehuchtjes. Door een flinke vertraging van de treinen, ben ik pas ’s middags op pad gegaan. Rond vijf uur stop ik bij een vindskydd van Arknat, de “Over the Edge”. Daar geniet ik van het uitzicht (op de brug waar ik gestart ben) en kook ik mijn diner.

ARKNAT is a concept merging Architecture and Nature. Every year leading architect students from all over Scandinavia gathers to challenge the way we look at design and through seminars, workshops and construction they leave behind new hideouts and shelters for public use.

IMG 6706 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Het is een prachtige plek, maar eigenlijk.. eigenlijk wil ik een paar kilometer verderop zijn, op de top van de Valkallen. Mijn twijfel is dat het een pittige klim is (met touwen en trappen), het weer niet helemaal mee zit (gerommel in de verte) en het is tegen de avond. Maar, er is een raststuga op de top, het uitzicht schijnt enorm te zijn en ik heb al gegeten dus eigenlijk tijd genoeg. Dus pak ik mijn boeltje weer in en trek verder naar de stuga van Valkallen.

IMG 6720 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Wat een goede beslissing is dat! De klim is inderdaad zwaar, maar niet lang en het uitzicht is magnifiek. En het blijkt dat ik de stuga voor mijzelf heb, dat is luxe.

Valkallen – Brattnäset (25KM, 640hm)

De ochtendzon wekt me vroeg – nog even genieten van het 360-graden uitzicht en daarna daal ik af, ook dat is pittig. De trail loopt een stuk langs de kust – hier pak ik een vindskydd voor mijn 2e ontbijt. Wat ik niet doorheb, is dat zo’n 500m verderop de allermooiste Arknat vindskydd is, de “Stranded”. Toch nog maar even een momentje gepakt om ook daar van te genieten.

IMG 6747 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Halverwege de ochtend kom ik een bord op de Leden tegen: Hörsångs Camping & Havsbad 500m. Voilá, ik heb mijn badplaats voor vandaag gevonden. Na mijn verfrissende duik laat ik mij op het strandje opdrogen, slurpend aan de rest van mijn koffie. In tegenstelling tot gisteren geniet ik nu volop van de hike – weinig asfalt en weinig gehuchtjes. Zo weinig zelfs dat ik op moet letten dat ik genoeg water heb. Want met deze warmte vliegt mijn watervoorraad er rap doorheen. ’s Middags raak ik redelijk oververhit en tegen de tijd dat ik in Gavik ben, ben ik er klaar mee. Hier zit een B&B en in de tuin staat een tafeltje met stoel staan. Er ligt een menu; ze hebben koffie+taart. Ik besluit om dat te bestellen en dan te besluiten of ik daar blijf (als ze een kamer hebben) of dat ik door ga. Ik bel aan, maar er is niemand thuis. Dus vul ik mijn flessen bij de waterkraan, neem plaats op de stoel en eet een portie zoute noten. Nog steeds niemand en ik besluit om door te hiken.

Een paar kilometer verder en flink wat hoogtemeters verder, ligt een vindskydd met vuurplek en prachtig uitzicht over de fjärd van Gavik. Wat ben ik blij dat ik verder gehiket ben – deze plek ligt er wonderschoon bij in de avondzon.

IMG 6794 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Brattnäset – Äskjastugan (25.7KM, 803hm)

Het is een heldere nacht geweest, dus het is een frisse ochtend. Ik neem wat water en een kleine snack, trek mijn donsjasje aan en ga op weg. Al snel kan ik mijn jas uitdoen – de hemel is strakblauw dus ook vandaag wordt het warm. De eerste kilometers zijn relatief vlak dus maak ik flinke progressie. Bij Nordingrå maak ik koffie, thee en neem mijn tweede ontbijt. Het schiet al lekker op en mijn volgende koffiepauze doe ik bij de “Tree Cube” van Arknat.

IMG 6832 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Vandaag heb ik twee klimmen voor de boeg; ik mag de Ringråberget over en dan heb ik nog een laatste steile klim om bij de raststuga uit te komen. Met dat in mijn achterhoofd ben ik al aan het rondloeren waar ik ergens een duik kan nemen. Mijn voornemen is om elke dag ergens het water in te gaan – gewoon omdat het kan en vooral omdat het lekker is. En jawel, precies op het middaguur kom ik langs een plek waar ik het water in kan. Ik besluit om met kleding en al in het water te gaan – het zal snel genoeg drogen deze dag! Verfrist begin ik aan de eerste klim en ik heb een heerlijk tempo. Bovenop gekomen stop ik kort want ik voel me energiek, maar dat blijkt van korte duur te zijn. In de afdaling vind ik het niet leuk en loop ik te mopperen => dat betekent dat ik wat moet eten. Onderaan de berg loop ik Ullånger binnen – hier kan ik weer eten inslaan. Na een flesje cola ben ik weer het vrouwtje en vertrek voor het laatste deel van vandaag. Dat is een korte steile modderige klim dus ik ben blij met mijn stokken. Op het hoogste punt ligt Äsjastugan – een grote stugan met terras en prachtig uitzicht over de stad.

IMG 6851 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Ik zit nog niet een half uur in het zonnetje of er komt een gezin binnen. Ze komen even uitpuffen van hun bessen- en lingonpluk en ik mag mee delen met hun watermeloen. Rond een uurtje of acht begin ik mijn slaapplek in te richten (in de hoek, op de grond) maar er komen nog drie vriendinnen met twee honden langs om hun red bull op het terras te drinken. Binnen een uur zijn ze weg en kan ik op mijn matje gaan liggen.

Äskjastugan – Kälsviken (28.6KM, 815hm)

Vroeg in de slaapzak betekent vroeg uit de veren (ja, ik heb een slaapzak met dons). Om vijf uur ben ik mijn boeltje alweer aan het pakken als er plots een man binnen komt. Hij is even geschokt als ik. Aan tafel neemt hij plaats en legt zijn brood en tube kaviaar neer. Veel te vertellen heeft hij niet en ik versta ‘m ook niet zo goed. Een uitgebreid gesprek zit er niet in, dus vertrek ik al snel. Nog geen kilometer later kan ik vers water inslaan – dat is fijn, want ik ben door mijn complete voorraad heen. In Docksta haal ik een banaan en twee tomaten bij de supermarkt – goed voor de vitaminen.

Vandaag maak ik een extra uitstap naar de top van de Skuleberget – het is klimmen en klauteren over de rotsen wat nog niet zo gemakkelijk is met een grote rugzak.

IMG 6899 1 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Op 295 meter hoogte is er de toppstuga waar gelunched kan worden. Hier is het heel druk, niet alleen omdat het zaterdag is maar ook omdat er een stoeltjeslift is. De afdaling is ook een avontuur en dat terwijl ik niet eens de steilste afdaling heb genomen.. het is afklimmen op natte rotsen en modderwortels. Het deel van de Leden erna is helaas niet inspirerend – een pad door moeras met veel muggen, veel modder en veel water. Mijn eigen water raakt inmiddels ook redelijk op en ik weet niet of ik in het volgende dorp wel water kan krijgen. Het is erg onduidelijk waar je wel of niet water kan krijgen. Warm is het inmiddels als ik in Käl aankom. Maar aan de rand van de weg staat dan toch een bordje met “vatten” en ik hoor twee stemmen. Yes, ik heb een kraan gevonden en twee jolige Zweedse meiden. Een beetje kletsen, drinken en we gaan door met de laatste kilometers. Einddoel van vandaag is de camping aan het strand. Ik ben aangekomen bij het nationaal park Skuleskogen en daar mag je niet overal kamperen. Mijn dag eindigt met een duik in brak water.

IMG 6917 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden
ochtendzon bij Kälsviken

Kälsviken – Balesudden stuga (28.1KM, 733hm)

Met mijn tarp heb ik een prachtige semi-tent gemaakt en heerlijk geslapen. Ondanks dat deze plek dichtbij het water is, heb ik bijna geen last van muggen gehad. Gisteravond was het nog tot laat (alhoewel, tien uur is niet eens zo heel laat) druk op deze plek. Maar met mijn podcast op heb ik er weinig last van gehad. Al vroeg pak ik mijn boeltje weer en vertrek voor een enorme klim.

IMG 6920 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Hoogtepunt van dit nationale park is de Slåttdalsskrevan, een 200m lange, 30 meter diepe en 7 meter brede kloof die de berg in twee delen splitst. Helaas mag je sinds een paar jaar niet meer door de krevan lopen, maar het uitzicht van de Slåttdalsberget is prachtig!

IMG 6960 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Er volgt een lange afdaling waarbij ik denk dat het volgende dorp, Näske, bij de noordingang van het park is. Maar dat was misinformatie want het dorp ligt 4 kilometer verderop. Ik kijk ernaar uit omdat ik weer water wil hebben. Eenmaal bij het dorp is er geen water te krijgen dus mag ik door naar het volgende dorp, Köpmansholmen, nog zo’n 3 kilometer verderop. Wel nog even stil gestaan bij een Arknat vindskydd, maar de “Componare” vind ik tot nu toe de minst mooie. Afijn, dat is echt een grotere plaats met een supermarkt, hier scoor ik weer een cola. Bij een voetbalveld tap ik water. Er is een wedstrijd voor kinderen en ik ruik koffie. Dus ik vraag koffie met een zelf gebakken stukje taart – helaas kan ik niet betalen (Swish is een betalingsmanier voor Zweden). Dus daar zit ik dan, in de geur van koffie maar zonder het zwarte goud voor mijn neus. De kantinejuf vindt het blijkbaar ook zielig en brengt mij toch een kop en een taartje; het is haar treat en ik ben in de zevende hemel!

IMG 6974 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Na mijn tweede kopje koffie (het is gebruikelijk dat je in Zweden je kopje navult) sta ik op – het is prima weer en een paar kilometer verderop is een havsbad met vindskydd van Arknat. Hier droog ik eerst mijn spullen (nat van de dauw van deze ochtend), ga uitgebreid lunchen en daarna kleed ik me om voor een duik. Het water is goed fris maar gelukkig is de zon lekker warm. Ik blijf een beetje lanterfanten, lees mijn boek, eet nog wat lekkers voor ik doorga met mijn hike. De komende kilometers loop ik over een weg langs de zee – prachtige uitzichten. De laatste 5 kilometer loop ik door het natuurreservaat Balesudden.

IMG 6977 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden
het naturreservat kun je herkennen aan de witte ster en witte band op de bomen

Het pad begint glooiend door een donker bos maar wat hogerop wordt het een keienveld waar het balanceren is om de enkels niet te verzwikken. Ik ben er ondertussen wel klaar mee – het is een lange dag dus ik ben blij als ik de stuga in de verte zie liggen. Al snel hoor ik stemmen, hier is het ook al druk. Gelukkig is het een grote stuga en slapen we die nacht met z’n zessen in de bunk bedden. Ik ben laat aangekomen en na mijn diner heb ik niet veel zin meer om te integreren – ik kruip weer vroeg in de slaapzak met een podcast op de oren.

Balesudden stuga – Örnsköldsvik (20.2KM, 474hm)

Vroeg erin dus vroeg eruit – ik heb ’s avonds mijn rugzak al grotendeels ingepakt zodat ik mijn stuga-genoten niet wek bij vertrek. Bij buitenkomst ben ik verbaasd, ik hoor gedrup en het is mistig. De eerste dag met minder weer. Mijn regenjas en -broek gaan aan en ik trek de regenhoes over mijn rugzak.

IMG 6983 1024x769 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Na twee kilometer kom ik bij een lege vindskydd; ik vind het nog koud dus besluit hier mijn thee en koffie te maken. Het is echt smerig weer – de regen waait aan alle kanten de skydd binnen. Tijdens mijn uitgebreide ontbijt wordt het langzamerhand ietsje lichter dus kan ik in korte broek en regenjas verder. Dit is een makkelijk deel van de Leden; een gravelweg langs allerlei kleine gehuchtjes. Zo vroeg in de morgen is het nog rustig. Halverwege de ochtend mag ik de laatste grote klim doen naar de Småtjärnarna op 150m hoogte. In een kleine stuga, de Affesstuga, heb ik mijn tweede koffiepauze; het is namelijk nog niet droog.

IMG 7005 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Na een afdaling kom ik bij Svedje uit, hier is al flink wat bebouwing waardoor je het gevoel hebt dat de trail bijna einigt. Maar nee, nog vijf kilometer te gaan tot de officiële finish in Örnsköldsvik waarvan toch zeker vier kilometer nog in de natuur zijn. Er is nog een pittige klim met klauterwerk voor het allerlaatste hoogste punt waarvandaan je bovenop de stad kijkt. Het blijft machtig om zo op een stad neer te kijken.

IMG 7013 1024x768 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Mooi moment om even stil te staan bij wat ik gedaan heb: zes dagen gehiket met prachtige overnachtingsplekken, nog mooiere uitzichten en ik had heerlijk weer. De laatste kilometer gaat met trappen naar beneden naar het centrum om af te kunnen tikken bij de finishpaal. Voor het gevoel moet dat om officieel de hele Leden lopen; maar op de berg heb ik mijn finishfeestje al gevierd, woehaaaa!!!

IMG 7018 769x1024 - geen-categorie - Höga Kusten Leden

Etappes
Hornöberget – Valkallen (13,4KM, 526hm)
Valkallen – Brattnäset (25KM, 640hm)
Brattnäset – Äskjastugan (25.7KM, 803hm)
Äskjastugan – Kälsviken (28.6KM, 815hm)
Kälsviken – Balesudden stuga (28.1KM, 733hm)
Balesudden stuga – Örnsköldsvik (20.2KM, 474hm)

Categorieën
Geen categorie

Swimpacking Strömsholmskanal

Zwemmen, daar houd ik wel van en wat zou het tof zijn om al zwemmend je vakantie te vieren – dus verplaatsen van A naar B met je eigen spullen mee. Kortom, swimpacking! Maar hoe en waar en zo?

1eadd17b 62c1 418c 91e1 a713e8c022b4 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Dus ging ik op zoek naar een ‘watergebied’ en laat Zweden nou veel water hebben..?! Maar is al het water geschikt voor swimpacking? Een lijstje met wensen ontstond; ik wil

  • overzichtelijke afstanden om te overbruggen (zwemmend/lopend)
  • goed in/uit het water kunnen komen
  • voldoende mogelijkheid tot boodschappen doen (want anders te zwaar beladen)
  • geschikt zwemwater, dus geen moerassig gebied of afgesloten water
    ..vind dat maar eens vanuit Nederland op google maps..

Ik moest een andere zoekmethode uitvogelen om een geschikt gebied te vinden. Wie willen er nog meer een plek met veel water en deze wensen.. gezinnen die gaan kanoën!

Met een handvol suggesties reisde ik af naar Zweden. In mijn rugzak zat mijn campinggear, harpoenduikvisunit en veel drybags. In mijn hoofd zaten vraagtekens. Grootste vraagteken: kon ik dit wel? In Nederland heb ik 1x een overnighter op een eiland gedaan, dat was met weinig spullen en in een meer dat ik kende. Nu had ik de ambitie om in Zweedse meren te zwemmen met veel meer spullen, weinig kennis van het gebied en wild te kamperen.

IMG 6393 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal
dit is bijna wild kamperen..

Na eindeloos gezoek op google, kaarten en websites uitspittende bleef ik telkens hangen bij het Strömsholmskanal. Het zag er overzichtelijk uit, het traject ging van noord naar zuid (stroomafwaarts, voor zover je er stroming zou zijn) over meren en door smalle kanaaldelen, er waren zonnige plaatjes van gezinnen in kano’s en kleine bootjes bij sluizen. Onderweg waren wat plaatsjes voor het inkopen van eten. Water kon ik wel uit de meren drinken/halen. Qua looks zag het er ‘do-able’ uit. Het enige vraagteken bleef of mijn rugzak met alle bagage wel op mijn harpoenduikvisunit paste – dat had ik niet uitgeprobeerd. Ofwel, het was de hoogste tijd om het avontuur aan te gaan!

kaart - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Smedjebacken-Söderbärke

Op het strand, in de stromende regen heb ik mijn wetsuit aangetrokken, alles waterdicht ingepakt en op mijn harpoenduikvisunit gesjord. Ik sta klaar, trek de badmuts over mijn oren en kijk naar het zuiden. Die kant op.. toch? Maar waar moet ik eigenlijk op oriënteren als ik een meer oversteek? Aan de overkant is alles groen bos. Ik pak mijn mobiel weer uit mijn tas en kijk op de kaart. Ahaa, als ik mijn zwembril af doe zie ik een stipje in de verte wat een huisje is en daar rechts van is het bos iets hoger – daar mag ik op mikken. Mobiel weer in de tas, bril weer op het hoofd, paddles aan de handen en horloge gestart – ik ben op weg..

IMG 6386 edited scaled - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

De eerste honderd meter kijk ik elke zwemslag onder mijn arm door: blijft mijn harpoenduikvisunit drijven, valt mijn dagdrybag er niet af? Hoe verder ik uit de kant kom, hoe meer wind er is en dus hoe meer golven.. ik voel de unit telkens schokjes geven, de wind duwt mijn harpoenduikvisunit naar achteren terwijl ik naar voren zwem – prima, nu weet ik dat ik ‘m nog steeds voort sleep.

Van te voren wist ik al dat ik niet alles zwemmend kon doen. Het gehele kanaal is 110KM lang en ik wil niet mijn schouders in puin zwemmen. Maar tja, alles ziet er veel te leuk uit om slechts een deel te doen. De noordelijke helft bestaat voornamelijk uit prachtige meren die met elkaar verbonden zijn en verder richting het zuiden zitten er steeds meer kanaalstukken tussen. Heel divers qua omgeving, dus wat te kiezen? Andere constatering was, is dat er weinig supermarkten/eetgelegenheden onderweg zijn. Dus om niet voor een week eten mee te nemen zou het fijn zijn om langere afstanden op een dag af te leggen. Conclusie, ik ga ook stukken hiken.

Na vier kilometer zwem ik naar de achtertuin van een huis dat dicht bij de weg ligt. Ergens anders kan ik niet uit het water want dat is allemaal moeras. Er is niemand thuis, dus dat scheelt een praatje. Snel draag ik mijn spullen over het net ingezaaide grasgazon naar de weg. Ik trek mijn wetsuit half uit, doe mijn trailschoenen aan, trek de raincover over mijn rugzak, neem de unit onder mijn arm en begin met hiken. Mijn badmuts houd ik op, dat ziet er vast gek uit maar het is wel lekker warm. De weg loopt langs het meer en er zijn weinig huizen. Het regent, maar dat maakt niet uit omdat ik toch al/nog nat ben. Maar met de donder en bliksem schuil ik toch even bij een huis waar de oprit vol staat met onkruid – hier is al een tijdje niemand geweest en tussen de glasscherven ga ik op de veranda zitten. Ik heb geen haast, dus ik zit hier prima.

IMG 6388 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

De bui drijft over en ik vervolg mijn weg. Op de kaart heb ik gezien dat op het moment dat de gravelweg afbuigt naar de grote weg, ik weer het water in kan. Hier wandel ik naar de steiger, pak alles weer in om op de harpoenduikvisunit vast te sjorren en duik het water in (nah, ik loop rustig want het is een rotsige ondergrond). Oriënteren is nu iets gemakkelijker want ik mik op een klein uitstekend deel langs de kant (die bomen zijn veel groter dan verderop). Als ik die landtong gepasseerd ben, zie ik mijn einddoel liggen. De grote kerk van het plaatsje Söderbärke is zichtbaar en ik weet dat daar rechts van een strandje is – daar kan ik dus gemakkelijk aan wal komen. Bij het strandje zie ik een bankje onder de bomen en besluit me daar om te kleden en hike-klaar te maken. Vandaag zwem ik niet meer, dus kan ik mijn droge en warme kleren aan. Net als ik aan wal kom, begint het flink te regenen. Wetsuit uit, waterschoenen uit en dan toch maar even wachten tot het wat droger wordt want het komt met bakken uit de hemel en ik heb geen zin in natte kleren/rugzak. De bui drijft over en bij het bankje kleed ik mij verder om. Via de ICA, supermarkt, ga ik op zoek naar mijn overnachtingsplek van vandaag: een vindskydd (schuilhut). Op een prachtige plek aan het water vind ik de skydd en kan ik deze inrichten als overnachtingsplek. Ik ben er alleen en heb ruimte om alles uit te spreiden en te laten drogen.

Vindskydd – een kleiner gebouw voor het buitenleven dat tot doel heeft wandelaars een dak boven hun hoofd te bieden en bescherming te bieden tegen het weer in het algemeen. Vaak drie muren met een dak van hout of planken waarvan de vierde zijde open is. Sommige zijn zo gemaakt dat je er in kunt overnachten, andere alleen voor kortere pauzes. Vaak is er een vuurplek recht voor de open kant (vandaar de vuurlucht in de skydd). Deze schuilhutten liggen op de meest prachtige plekken met het beste uitzicht. Ze staan niet standaard op de kaart en dus moet je ze vinden via vage beschrijvingen.

Söderbärke – Fagersta

Het heeft vannacht enorm geregend en de plassen staan voor mijn ‘deur’. Nog steeds miezert het en moet ik dus in de skydd koken en ontbijten. Terwijl ik aan de koffie zit, zwemt er een bever voorbij.. wat een machtig groot beest is dat! Nu dan het inpakken en klaar maken voor het zwemmen. Het kost me werkelijk anderhalf uur voor ik daar klaar mee ben – routine zit er nog niet echt in. En tja een nat wetsuit aantrekken, kost veel tijd. Maar rond 9 uur trek ik mijn unit weer door het water. Na ruim een uur zwemmen, navigeer ik naar een steiger waar ook een krokodil en een zwaan aangemeerd zijn. Hier kan ik mooi uit het water stappen om te gaan hiken. Deze keer kleed ik mij helemaal om; gisteren had ik gehiked in een nat wetsuit maar dat heeft irritatie-plekken opgeleverd dus dat doen we niet meer voor lange stukken. Dit betekent een langere transitie-tijd per keer dat ik wissel, maar hé het is vakantie! Met dat in gedachte neem ik halverwege mijn hike plaats op een nat bankje voor mijn brunch. Het koude water en natte weer zorgt ervoor dat ik flink wat energie er doorheen jaag, dus ik ben hongerig. Ik haal de vetekakor, jam en pindakaas tevoorschijn. Mijn motto is om zo licht mogelijk te swimpacken, maar de pot pindakaas is hierop een uitzondering. En ook mijn boek (van papier) is hierop een uitzondering.

IMG 6417 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Bij een steiger heb ik een mooie plek gevonden om weer te water te gaan. Ik laat mijn rugzak op een bankje zakken en hoor een stem. Het is Katja in haar packraft – ze peddelt vandaag een stukje met mij mee. Ze komt op het juiste moment, want ik ga nu een lange oversteek maken met fikse zijwind, extra ogen zijn nu wel welkom. Maar eerst eten we op de kant een kanelbullar (goede energie-bom!) en praten over het weer. Het is niet de Zweedse zomer die ik voor ogen had; het is regenachtig en de zon heb ik nog maar amper gezien. Gelukkig is de temperatuur rond de 20 graden en het water is ook schappelijk met 18 graden.

4e8bbac2 f6a0 4c2f 9598 4e6fcff3ca91 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal
Het aantrekken van mijn natte spullen gaat niet altijd even gemakkelijk..

De oversteek is best uitdagend; ik mag zijwind en golfjes met schuimkoppen trotseren. De wind komt uit het noorden en ik maak de oversteek aan de zuidkant van het meer.. de beste plek voor de meeste wind en de beste golfjes! Het blijkt dat mijn harpoenduikvisunit zwaar geladen is, want deze blijft stoïcijns in een redelijke rechte lijn achter mij drijven. Het is wel wat meer trekken aan de unit omdat deze een goede windvanger is.

Aan de overkant stappen we aan wal bij een huis met een enorme lap grond en een picknicktafel bij het water. Hier eten we onze tweede kanelbullar voor we afscheid van elkaar nemen. Ik ga te voet verder om in een boog om de stad Fagersta heen te hiken. Hier zijn meerdere sluizen en dan heeft het weinig zin om te zwemmen (telkens het water uit om om de sluizen heen te lopen). Het blijkt dat ik nog een lang stuk mag hiken om uiteindelijk bij een camping uit te komen.

IMG 6469 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Graag zou ik weer een skydd hebben, maar die zijn er hier niet. Wildkamperen wil ik niet doen omdat het weer instabiel is en er veel regen verwacht wordt. Dus ingecheckt bij de camping, mijn tarp + bivakzak klaar gelegd op een minder nat stukje veld en de avond doorgebracht in het service-gebouw (daar is het nu nog warm en droog voor ik nat en koud de nacht onder mijn tarp ga doorbrengen). Ik zie er tegenop om buiten te slapen. Met deze onvoorspelbare plensbuien zie ik mezelf al een waterstroompje die precies mijn bivakzak in sijpelt als ik slaap.. het valt allemaal mee en alleen mijn voeteind (die buiten mijn tarp steekt) is de volgende ochtend nat.

Fagersta – Kalvön

Vandaag vertrek ik hikend vanaf de camping naar het water, dus word het moment om mijn natte badpak en wetsuit aan te trekken nog even uitgesteld. Bij de waterkant prikt er een schraal zonnetje door de wolken – ik word er blij van, eindelijk is daar dan de ‘sol’ die warmte en licht geeft. De afgelopen dagen waren best wel grijs en grauw. Bovendien is er nu geen wind, dus het water is als een spiegel. Van treuzelen is nu geen sprake en ik wurm mij snel in mijn wetsuit om hiervan te genieten.

IMG 6437 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Om een mooie etappe-indeling te maken, zwem ik eerst drie kwartier om alweer de kant op de klimmen voor een stuk hiken. Dit is een leuk stuk route over gravelpad en kleinere paadjes. Na een klein uur plons ik er weer in om stroomafwaarts te dobberen door het smallere stuk bij een dorpje. Het is voor het eerst dat ik merk dat er een klein beetje stroming is. Na het dorp kom ik op een groter meer waarbij ik echt een stuk afsnij als ik rechtstreeks op een eiland afkoers als dat ik de kant volg. Ik pak twee Riesen (de Duitse variant op de Chokotoff) en zet die in mijn kiezen vast. Om mij heen kijkend bepaal ik mijn koers, met als extra hulpmiddel de zon! Mijn hoofd gaat in het water en ik begin te zwemmen. Onderweg spiek ik heel af en toe of ik nog op koers lig en verder doe ik niets anders dan mijn armen overhalen en lange slagen maken. In een redelijk rechte lijn (volgens mijn Garmin achteraf) kom ik bij het eerste eiland aan. Vanaf daar weer wat andere eilanden schampen om weer met de stroom door een smaller stuk te dobberen.

Eindbestemming vandaag is Ängelsberg en dat is te ver zwemmen; dus speur ik langs de kant naar een steiger/huisje/bootje om uit te stappen. Hikend vervolg ik mijn weg naar Ängelsberg; hier is een buitenmuseum van de mijnwerken waar ik een rondje wil maken.

IMG 6451 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Het is halverwege de middag en het is warempel best lekker weer. Hier in de buurt wil ik overnachten; er zijn twee opties, een hostel en een vindskydd op een eiland. Maar eerst plof ik op een terras neer voor een koffie met een stuk choco-kokostaart, bomvol calorieën. Het hostel blijkt volgeboekt, dus mag ik na deze heerlijk stop de laatste etappe zwemmend afleggen om bij het eiland Kalvön te komen.

Het eiland is groot en ik heb geen idee waar de skydd is; dus mijn strategie is om de kortste oversteek te maken en dan ergens aan wal gaan om hikend te verkennen. De oversteek was korter dan gedacht maar het eiland was ook begroeider dan bedacht. Ik leg mijn harpoenduikvisunit op de kant en ga op zoek naar een paadje of een andere aanwijzing van menselijk aanwezigheid. Ik kom niet gemakkelijk door de bossages en besluit terug te gaan. Nu ben ik aan de schaduw- + wallekant van het eiland; de Zweden kennende, staat die skydd op een plek met het meest prachtige weidse blik over het water en dat is aan de andere kant. Dus ik leg mijn unit weer in het water en begin om het eiland heen te zwemmen, ondertussen loerend naar iets dat op een skydd lijkt. En jawel, aan de andere kant bij een idyllisch inhammetje ligt de mooiste vindskydd van de hele week in de avondzon op mij te wachten. Het is een geweldige plek en er is zelfs een TC (compost toilet). Bij de avondzon gooi ik mijn rugzak leeg en laat ik alles drogen, want vanochtend was ik niet droog vertrokken.

IMG 6459 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal
Een visser op het meer in de avondzon

Kalvön – Seglingsberg

’s Ochtends stuiter ik nog steeds dat ik zo’n fantastisch plekje heb. Ondanks dat, heb ik binnen no time mijn spullen gepakt en lig ik in het water. Ik mag twee eilanden schampen en dan naar het zuiden draaien om naar het dorp Visbro te zwemmen. Nog niet net onderweg of er komt mist opzetten en wel heel snel. Ik neem de risico’s door in mijn hoofd; wat als het echt dicht trekt, hoe kan ik dan navigeren? Op dat moment ben ik al precies tussen de eilanden in, dus ik zwem door. Het zicht wordt slechter maar ik kan het eiland blijven zien. Als ik daar aankom, ga ik zitten op een rots. Op mijn mobiel check ik nogmaals mijn route. Nu naar de kant zwemmen levert me enorm veel meer meters op en de afstand naar het volgende eiland is een stuk korter. Ik neem de gok en navigeer mezelf op het rechterpunt van eiland. Mocht er geen zicht meer zijn, dan weet ik dat er links van mij het eiland zit maar, belangrijker nog, links van mij is het vasteland te vinden – het ligt als het ware als een fuik voor mij. Ik heb geluk, want de mist wordt niet erger.

IMG 6463 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Ondertussen ben ik uit mijn ritme; ik ben al een paar keer gestopt om me met mijn mobiel te oriënteren (dat betekent zwemmen naar ondiep stuk, stoppen, paddles uit, brilletje af, dag-drybag openen, mobiel aan zwengelen, omgeving bestuderen en vice versa). En op de een of andere manier blijf ik dat nu doen terwijl de route niet eens zo moeilijk is, maar ik kan deze maar niet onthouden. De 10KM die ik vandaag zwem worden er niet veel sneller van, het zij zo. In Visbro stap ik net voor de sluis uit het water en kleed me helemaal om, inclusief regenpak. De dag begon met mist maar die ging over in grijs, grauw weer en miezer.

Via de ICA vervolg ik hikend de weg naar mijn volgende vindskydd. De miezer wordt regen en de regen worden plensbuien. Ik schuil weer bij een leegstaand huis maar merk in het uur daarna dat alle weerapps weer geen goede voorspellingen kunnen geven. De capuchon trek ik over mijn hoofd, want wachten op een droog moment heeft geen zin; flierefluitend ga ik verder, want het blijft vakantie… Als ik bijna bij de eindbestemming ben, hoor ik het geraas van het Kraftwerk (energie-centrale) al in de verte. Ik hoop maar dat ik dat geraas niet de hele nacht hoor. Ook nu heb ik de skydd voor mijzelf – ik hang mijn spullen uit en ben blij dat alle regenspullen/drybags goed hun werk doen. Met al die nattigheid valt er (voor mij) jammer genoeg geen fikkie te stoken, dat zou de droogtijd namelijk wel verkorten en wat aangename warmte geven.

IMG 6475 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Om niet teveel af te koelen trek ik tijdens het koken mijn bivakzak vast aan. Het blijft regenen en inmiddels krijg ik via de socials door dat storm Hans het zuiden van Zweden en Noorwegen teistert. Ik lees nog wat in mijn boek en merk dat ik af en toe wordt bijgelicht door bliksem – kort daarna begint het gerommel en hoor ik de bomen flink ruisen in de wind. Het is lastig inslapen met dat slechte weer; ik zet een muziekje op ter afleiding. De hele nacht blijft het spoken, maar ik lig heerlijk in mijn skydd.

Seglingsberg – Surahammar

De volgende ochtend is het een rommeltje (afgewaaide takken – modderig water) en de stroming is toegenomen in het kanaal. Extra opletten, in de meren dronk ik het water maar dat is voor mijn gevoel nu niet verstandig. Bij het ontbijt kook ik extra water om een goed gehydrateerde start van de dag te maken. Ik vertrek zwemmend door een smal stuk van het kanaal aansluitend op het Kraftwerk – hier merk ik de stroming aanzienlijk, vooral bij het ondiepe deel waar ik af en toe nipt over de rotsblokken heen schaaf. Het water is kouder maar zolang ik blijf zwemmen, blijf ik warm. Bij de grote plas moet ik aan de westkant blijven en schommel flink door de zuid-oosten wind. Hard zwem ik door, want door die wind is het nog een stuk kouder en ik ben dan ook blij als ik weer bij de beschutting van het smallere deel ben. Vandaag nog één keer een plas oversteken en dan zwem ik ruim anderhalve kilometer door een smal kanaal met beste stroming.

IMG 6485 1 1024x768 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Bij de sluis van Ramnäs kom ik uit het water. Inmiddels is de hemel donker en hoor ik in de verte gerommel – mooi moment om op te stoppen met zwemmen. Vandaag heb ik lang gezwommen en ik kruip dan ook stram en koud op de steiger. Snel probeer ik mij om te kleden in de regen, maar met de verstijfde vingers gaat het niet zo gemakkelijk.

De pizzeria in het dorp is net geopend – ik stap naar binnen met mijn natte spullen en bestel een kop koffie. Heerlijk om even bij te komen, op te warmen en te zitten in een stoel. Ondertussen leg ik mijn powerbank aan het stroom en bestudeer het menu. Een hamburger met frieten heb ik wel verdiend, dus eet ik warme lunch. Omdat ik weet dat ik de weerapps niet hoef te geloven, kijk ik er inmiddels niet meer naar. Het is buiten donker genoeg om te weten dat er buien aan komen dus ga ik verder in mijn regenpak. Binnen een kilometer gaat mijn regenpak uit, een kilometer later stap ik in t-shirt en korte broek rond en veeg het zweet van mijn voorhoofd. Vandaag hike ik naar het campingbadet van Surahammar; dat klinkt alsof daar gekampeerd kan worden. In de buurt van Surahammar is verder geen overnachtingsmogelijkheid en het liefst slaap ik bij beschutting vanwege het slechte weer.

IMG 6492 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Halverwege de middag kom ik bij het campingbadet aan, het is druk met een groep jongeren maar de kiosk is gesloten. Ik neem plaats op het terras en bedenk wat ik ga doen – alles ziet er hier dicht uit en er is geen accurate informatie online te vinden. Maar er is hier wel een mooi overdekt terras, dus wellicht kan ik hier heel stilletjes blijven hangen en vanavond overdekt slapen. Ik zetel mij op het terras, leg mijn spullen te drogen in het schaarse zonnetje en lees mijn boek. Plots komt er toch leven in de brouwerij – drie mannen van de kiosk arriveren en gooien de boel deels open. Ik pak mijn rugzak in want ik heb er wel een rommeltje van gemaakt. Het blijkt dat de mannen de kiosk gaan opruimen en winterklaar maken – wat? Inderdaad het is nog niet eens half augustus maar de Zweedse zomerweken zijn voorbij; dat betekent dat veel zomercafé’s, campings andere openingstijden hebben of zelfs helemaal dicht gaan. Halverwege de avond hike ik toch maar verder; het voelt niet goed om hier te blijven hangen. Nog geen kilometer verder is een natuurreservaat en daarnaast ligt een voetbalveld. En daar zie ik prachtige dug-outs.. dat is een droge plek voor vannacht – zowel de ondergrond als ook deels voor de regen/onweer van boven.

Surahammar-Hallstahammar

Het is een korte nacht – ik word gek van de muggen, die ondanks het anti-muggenspul toch doodleuk op mijn gezicht gaan zitten. Ze zijn niet alleen tot laat in de lucht; bij zonsopgang melden ze zich weer. Een snelle blik op de weerapp doet mij mijn spullen pakken en weggaan – er komt regen aan en het is fijn om mijn spullen droog in de rugzak te stoppen. Vandaag moet ik eerst op zoek naar water voor mijn ontbijt. Ik ga het voetbalveld af en daar is een mooie veranda met waterkraan bij de kleedkamers – perfecte plek om te koken want het is inmiddels gaan miezeren. Na mijn ontbijt blijf ik hangen – maar uiteraard klopt er niets van de weerapps. Dus besluit ik mijn regenjas aan te trekken en mijn regenbroek in de buurt te houden als ik op pad ga. Ik ben nog geen 500 meter onderweg of het begint toch te plenzen, niet normaal. Snel ga ik onder een boom wachten, maar daar houd ik het niet lang droog. Toch maar rugzak open en regenbroek aan en verder met wachten. Mijn harpoenvisduikunit staat nonchalant tegen mijn been en ik besluit om deze op mijn hoofd te zetten – daar heeft deze meer nut. Het blijft grijs en het regent onverminderd hard door, dus hike ik verder met mijn unit op mijn hoofd. Nu voel ik geen regen in mijn gezicht en dus is het net of het veel minder nat is.

IMG 6503 769x1024 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Vandaag heb ik een alternatief plan; omdat ik het gisteren zo koud heb gehad en er al snel een groot meer komt, besluit ik om meteen een lang deel te hiken. Mijn regenpak kan ik de hele tijd aanhouden, af en toe zet ik mijn unit weer op mijn hoofd of schuil ik op een veranda van een huis waar niemand thuis is. Het is zulk slecht weer dat ik een volgend alternatief plan aan het smeden ben. Eigenlijk wil ik bij de sluis van Ålsätra (halverwege mijn etappe), starten met zwemmen. Maar daar is ook een vindskydd, dus wil ik daarheen om de handdoek voor vandaag in de ring te gooien. Het is niet altijd even duidelijk waar de skydd zich bevindt, dus ook nu moet ik zoeken.. en jawel, ik vind deze aan de andere kant van het water.. en jawel, dat blijkt een eiland te zijn.. zucht.. Ik heb juist geen zin om me om te moeten kleden om te zwemmen, dus is de skydd geen optie.

Schermafbeelding 2023 08 13 150914 1024x552 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Dan kan ik net zo goed mijn weg vervolgen. In de stromende regen kleed ik mij om en spring het water in. Het water is vrij smal en de stroming is lekker; voor ik het weet ben ik bij de volgende sluis. Hier mag ik mijn spullen een kleine kilometer langs drie sluizen sjouwen om er daarna weer te water te gaan. Ik zwem nog een klein stuk om bij de vierde sluis definitief de kant op te klimmen om naar de camping te gaan. Vandaag heb ik het koud gehad en ben wel toe aan warmte en een plek om spullen te drogen. Op de camping kan ik een stuga (hut) met verwarming boeken en er is een sauna – ik ben helemaal blij!

Hallstahammar-Strömsholm

Dit is de laatste dag van mijn swimpacking avontuur. Bij het opstaan heb ik dikke ogen, tja dat krijg je als je met de verwarming aan slaapt. Maar wat was het heerlijk om een warm onderkomen te hebben. De dag begint met een piepklein zonnetje dus ik ben in de zevende hemel – zou ik dit natte avontuur dan droog beëindigen? Een korte hike brengt mij aan de waterkant. Ik bestudeer het water goed – de stroming is aanzienlijk toegenomen. De Kraftwerken werken op volle toeren om de regen van storm Hans te verwerken. Er is aangegeven dat recreëren op het Strömsholmskanal op eigen verantwoording is. Het aanzwemstuk bij de volgende sluis, ofwel de volgende energiecentrale, is breed en aan de kant van de sluis kan ik daarvoor al gemakkelijk naar de kant komen. Ik heb er vertrouwen in en ga te water.

IMG 6529 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Na de sluis zit er nog meer vaart in het water en zwem ik in rap tempo naar Kolbäck. In het dorp wil ik uitstappen bij de steiger van een hotel; ik moet hard uit de stroomversnelling naar rustiger water zwemmen en bijna mis ik de steiger. Het water is nog meer gestegen en de stroom nog meer toegenomen; de boeien, die het vaardeel aangegeven, zijn bijna niet meer te zien.

Mijn spullen pak ik weer in de rugzak om voor de laatste keer te hiken naar Strömsholm. Onderweg loop ik nog langs een ander Kraftwerk en zie al dat ik daar echt niet had willen zwemmen – enorm veel stroming. Onderweg drink ik mijn warme chocomelk, het is nog steeds koud en nat.

IMG 6543 1024x770 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

Voor ik de laatste keer het kanaal in ga, neem ik een kijkje bij het koninklijk paleis van Strömsholm. Maar door de regen ben ik ook weer snel weg. Op een steiger wurm ik mij in mijn natte wetsuit, sjor de spanbanden aan op mijn unit en laat mij in het water zakken. Het laatste deel van het kanaal heeft geen stroming en er liggen veel takken en blaadjes in het water. Langzaam komt de laatste sluis dichterbij; het is nummer 26 van het kanaal. Hier eindigt mijn swimpacking-avontuur. De sluiswachter staat op de kant, een jonge knul die nieuwsgierig is wat ik aan het doen ben. In de regen maken we een praatje; hij houdt het kort, het is te slecht weer om lang te kletsen..

IMG 6572 1024x769 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal


Wat trok ik achter mij aan?

  • harpoenduikvisunit
  • rugzak (65L) gevuld met campinggear, eten en droge kleding
  • mijn dagdrybag gevuld met lunch, thermosje thee, muggenspul en mobiel (deze kon ik gemakkelijk onderweg openen)

Wat had ik mee (paklijst):

  • bivakzak, slaapzak, matje, lakenzak, tarp, 1x wandelstok
  • brander, brandstof, pannetje 1L
  • korte legging, wijde lange broek, thermoshirt strak, thermoshirt los, donsjasje, regenjas, regenbroek, 2x onderbroek, top, 1x sokken en trailschoenen
  • bril, lenzenspul, zonnebrand, aftersun, lippenbalsem, zinkzalf (aangeschaft vanwege irritatieplekken)
  • powerbank, mobiel, smartwatch en alle oplaadkabels
  • lucifers, mok, spork, kleine thermos voor koffie/chocomel, grote thermos voor thee
  • wetsuit, badpak, badmuts, zwembril, paddles, waterschoentjes
  • harpoenduikvisunit, rugzak 65L (met raincover)
  • drybag 109L (voor rugzak), 3x kleine drybag voor kleding+slaapspullen, 1x 25L drybag voor mijn bijdehand-tasje, heel veel kleine plastic zakjes, 2x lange sjorband, 2x korte sjorband
  • en een boek..

Gemiddeld had ik mij bij aan eten/drinken:
koffie/thee/chocomel, 2x avondeten, zak vetekakor (ronde zweedse broodjes), jam, pindakaas, zak noten, zak Riesen, tomaat en wortel

Mijn allerfijnste hulpmiddelen onderweg:

  • de app min karta (elke pad, huis, hoogtemeter en landschapskenmerk staat hierop) perfect om uit te vinden of je ergens aan land kunt
  • google maps voor het vinden van supermarkten en campings
  • paddles, om het gevoel te hebben dat je vooruit komt

Waardeloos:

  • de weerapps, voorspellingen over het weer tijdens storm Hans kwamen nooit uit..
  • nat wetsuit aantrekken

Feiten Strömsholmskanal:

  • 11 mijl lang (de Scandinavische mijl is 10KM, dus 110km) van het Dala-gebergte tot de Mälar-vallei in het zuiden https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_mile
  • 100m drop die verwerkt worden door 26 sluizen
  • het kanaal loopt dwars door het Ekomuseum Bergslagen, dat is een gebied dat wordt gekenmerkt door honderden jaren ijzerproductie. Ooit was het landschap vol met mijnen, hutterreinen en smederijen en werd er de basis gelegd voor de moderne staalindustrie. Het kanaal is dan gemaakt om gebruikt te worden voor de mijnbouw. Eindproducten van de fabrieken in de buurt van het kanaal werden verscheept naar Väster*as en Stockholm en verder voor export.
  • in 1774 werd het traject van het kanaal in kaart gebracht, in 1776 werd het bedrijf Strömsholms Slusswerk opgericht. De aanleg begon in 1777 en in 1795 was het volledig voltooid. Met de opkomst van het spoor en het wegverkeer verloor het kanaal zijn belang. In 1940 werd er nog maar minimaal gebruik van gemaakt en stond sluiting ter discussie. Men zag in dat het kanaal waardevol voor het recreatief verkeer kon zijn en het kanaal werd tussen 1963 en 1970 weer gerenoveerd.

Statistieken van mijn multisporten:

Totaal: 126.82KM, 35:12 uur
Smedjebacken – Söderbärke 13.66KM, 4:00 uur; 96hm
zwem – 3929m, 1:34 uur; hike – 4.62km, 56 min; zwem – 2150m, 51 min; hike – 4.97km, 37 min
Söderbärke – Fagersta 21.98KM, 5:42 uur; 177hm
zwem – 2932m, 1:14 uur; hike – 5.06km, 1:01 uur; zwem – 2953m, 1:14 uur; hike – 11.04km, 2:11 uur
Fagersta – Kalvön 20.48km, 6:06 uur, 145hm
hike – 1.4km, 18 min; zwem – 1815m, 45 min; hike – 4.32km, 56 min; zwem – 4692m, 1:49 uur; hike – 6.32km, 1:23 uur; zwem – 754m, 18 min; hike – 0.41km, 10 min; zwem – 849m, 23 min
Kalvön – Seglingsberg 21.28KM, 6:17 uur, 84hm
zwem – 10076m, 4:00 uur; hike – 11.2km, 2:17 uur
Seglingsberg – Surahammer 15.93km, 4:40 uur, 166hm
zwem – 6994m, 2:41 uur; hike – 8.94km, 1:58 uur
Surahammer – Hallstahammar 17.41km, 4:16 uur, 95hm
hike – 12.4km, 2:41 uur; zwem – 1991m, 38 min; hike – 1.75km, 24 min; zwem – 855m, 20 min; hike – 0.41km, 12 min
Hallstahammar – Strömsholm 16.08km, 3:51 uur
hike – 2.71km, 36 min; zwem – 821m, 17 min; hike – 0.13km, 4 min; zwem – 3133m, 49 min; hike – 8.62km, 1:46 uur; zwem – 667m, 16 min

IMG 6590 768x1024 - geen-categorie - Swimpacking Strömsholmskanal

In het kort:

Ik heb gezwommen over grote meren en door smalle kanalen. Daarbij heb ik die meren overgestoken, genavigeerd langs de kant, op eilanden gemikt, tussen boeien en door waterplanten gezwommen. Er was soms stroming, soms veel stroming maar meestal geen stroming. Onderweg ben ik schuimkopjes tegen gekomen en spiegelgladde oppervlakten. De wind zat soms mee en soms tegen. De muggen waren er óf in grote getale óf helemaal niet. Ik heb regen gehad, kleine zon en storm met onweer. Soms lag ik te bibberen in het water en later op de dag zweette ik tijdens het hiken. Om mij heen heb ik bos gehad, heide, moeras, boerenland en kwam ik door zowel gehuchtjes als door steden. ’s Nachts sliep ik in het wild, in een vindskydd, op een camping onder mijn tarp en een keer in een stuga.