Simpele taak voor de ultra in april, maar omdat we weten dat bij normale omstandigheden slechts 50% van de deelnemers finisht op dit parkoers, vonden Koen en ik het wel een goed idee om het te verkennen.
Dus in februari op vakantie naar de zuidkust van de UK met de gedachte lekker veel kilometers op het parkoers te kunnen draaien. Doel: het tweede deel van de route verkennen en wellicht ook een deel van het begin. Plan: auto ergens parkeren – rennen – bus terug of omgekeerd. De zoektocht naar timetables van bussen leverde niets op; beter gezegd het leverde te weinig op om gebruik van de maken. Bv richting Kimridge ging elke donderdag één bus. Ook de mevrouw van het toeristenbureau kon ons niet verder helpen; zij gaf behulpzaam het telefoonnummer van de busmaatschappij.
Okay, flexibel zijn en dus heen/weer rennen naar de auto. Dat is dan meteen een verkenning voor de Two-er (dat is de Oner heen en terug). Niet dat dat ooit gaat gebeuren, maar je kunt het maar beter verkend hebben..
De feiten:
The Oner: 82 mijl langs de zuidkust van Engeland, 2223hm en een cut off van 24 uur
Hoe moeilijk kan het zijn als je gemiddeld 5,5KM per uur mag lopen; dat liep ik ongeveer bij Rondje Berg en dat was een stuk langer en vooral véél meer hoogtemeters.
Dag één van de verkenning was een rondje Portland – lekker weer, prachtige omgeving en het voelde als spelen. Hophop, hier werd ik enorm blij van! We liepen uiteindelijk wel wat langzamer dan gedacht en kwamen in het donker pas terug bij ons huisje. Maar met goede spirit en bedenkende dat we de volgende keer onze hoofdlamp niet moeten vergeten.
’s Avonds parkoers bestuderen om te kijken wat/waar/hoe lang voor de volgende dag. Doel was van Checkpoint (CP) 8 tot bijna 10 te lopen – dan hadden we precies een paar vervelende pukkels in het hoogteprofiel te pakken.
Dag twee van de verkenning was heen/weer vanaf Smugglers Inn, Osmington (CP 8). Van de parkeerplaats over het terras van de pub het grasland in, euhm de modder in. In het begin probeerden we nog om de plassen te lopen maar vergeefs.. na een uur waren de schoenen een paar kilo zwaarder van alle drek. Na 2,5 uur, een paar kilometer na CP9 keerden we om anders zou het een erg lange dag worden en zouden we in het donker terugkomen. Inderdaad we waren de lampen vergeten.
’s Avonds het hoogteprofiel bekeken en oeps, daar waar wij omkeerden, zaten precies die pieken in het hoogteprofiel die we gedaan wilden hebben. Plan voor dag drie is snel gemaakt, vanaf CP10 terug om die vervelende heuvels alsnog te pakken.
Dag drie van de verkenning naar Kimmeridge Bay gereden om aldaar tegen rode vlaggen en dichte hekken aan te lopen..het militaire terrein was vandaag gesloten en dat was te horen en te zien (rook-lawaai). Flexibel zijn en dus de andere kant op, richting CP11 gelopen. Een zelfde modderpad als waar we gisteren op aan het glibberen en glijden waren, lag voor ons. We kwamen dan weer niet zo ver. Onderweg genoten van de “Staircases to Hell”, 182 modderige treden naar beneden, direct gevolgd door 218 modderige treden omhoog. De voorbereiding voor deze ultra gaat nog wel wat voeten in de aarde/modder hebben..oef.. zowel mentaal als fysiek moet wel wat gebeuren.
’s Avonds voor een laatste keer op het hoogteprofiel gekeken. Na het rennen moesten we door naar het vliegveld dus heel veel looptijd hebben we niet. Verkenning van de laatste fikse hick-up in het parkoers lijkt ons wel wat.
Dag vier van de verkenning dus de hick up van het laatste deel van de Oner. Zonnetje brak door en de omgeving overtrof onze verwachtingen weer meer dan ooit – de kustlijn blijft betoveren en verrassen. Bij Old Harry Rocks een blik geworpen in de richting van de finishplek – wat zou het te gek zijn als we dat bereiken in april!
Wat feiten van deze vakantie op een rijtje:
Gemiddeld tempo per dag schommelend tussen de 7:42 en 11:28 op de KM (ja echt, op de kilometer!)
Sportvoeding: 3x halve bounty, 4 marssen en 6 snickers
Schoenen: niet meer om aan te zien (ahum, sorry douane)
Enorm genoten van het buitenspelen in deze vakantie (ondanks het geglibber en geglij door de bagger) en dan nu schoenen schoonmaken en door met de fysieke en mentale voorbereidingen!