Categorieën
Geen categorie

Twee stappen voorwaarts – een terug..

550500764 karte google maps 2012 2 - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..Zo gingen de laatste 300 hoogtemeters bij de Alpinathlon – finishen op 3303m boven zeeniveau is geen piece of cake.. Finishen op die hoogte doe je in de Alpinathlon – een wedstrijd waarbij je een stuk op de racefiets aflegt, op de ATB, een stuk rennend, weer ATB en afsluitend rennend die top op. Totaal zo’n 130KM en 5500 hoogtemeters voor je kiezen op 1 dag.

2766539 p - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

Zaterdag 21 juli 2012 mocht ik mezelf een schouderklopje geven nadat ik de finishlijn overging na ruim 11,5 uur sporten – het was fantastisch!

Acclimatiseren op hoogte werd door de organisatie aangeraden; dus was ik een kleine week voor de race al in Zwitsers, St. Moritz-Bad. Met 1800m boven zeeniveau een ideale plek voor hoogtestages, dat bleek ook uit het grote aantal (wanna be) Olympia-gangers die tweemaal daags langs mijn tent rende. Deze dagen zou ik mij ook voorbereiden door 3 van de 5 parkoersen af te leggen. Het eerste deel, de klim vanuit Berguen over de Albulapas geloofde ik wel; ik had gehoord dat het een fijne klim is endat de pas prachtig is. Ook deel 5 van het parkoers laat ik aan mij voorbijgaan – vanuit St.Moritz rechtstreeks omhoog naar Bergstation Corvatsch, onder andere de voettocht over de gletscher.. Dus bleven er drie trainingsdagen over en twee taperdagen.
DSC01417 - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..Maandag ga ik eerst naar het VVV voor kaarten van de omgeving om de parkoersen zo goed als mogelijk in te tekenen. Daarna rijd ik meteen op de ATB voor het verkennen van ‘Strecke 2’; 29KM met 1182hm. Het blijft wat zoeken maar ik lijk toch echt de weg richting Alp Muntatsch te pakken te hebben. Het gaat steil omhoog – precies zoals in het hoogteprofiel terug te zien is. Vanuit Samedan kun je hier een tijd neerzetten op de Time Trial van 3,5KM. Elke halve kilometer staat aangegeven – dat is fijn, dan kun je aftellen. Na de 3,5KM sta ik hijgend en zwetend bij een boerderij – ik pak de kaart weer uit mijn tas en kijk hoe ik verder moet. Euhm, verder omhoog nog..ik ben slechts halverwege de klim. Tegenvaller maar het parkoers wordt single track, technischer en heel mooi! Het was lang geleden dat ik geATBed had, maar het wende best snel; al moest ik af en toe toch wel ‘fiets-duwen’ – zowel omhoog als omlaag. Na 29KM en een netto fietstijd van 2:40uur sta ik weer in St.Moritz; het zou precies goed zijn op de wedstrijddag. Bij de Alpinathlon zijn er strakke tijdslimieten, ben je te laat dan lig je eruit. Evaluatie van de dag: als het parkoers er net zo mooi droog bij ligt als vandaag dan heb ik er vertrouwen in.

DSC01424 - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

Dinsdag is de loopdag – een vlak aanloopstuk langs mijn tent richting Surlej. Daar aangekomen, kijk ik omhoog naar de berg waar het zaterdag allemaal om draait, ik slik.. 3303m is best een eind vanaf 1700m! Gelukkig hoef ik vandaag niet zo hoog, slechts 570 hoogtemeters te overwinnen in 16KM. Bij de klim blijkt het eerste deel nog te dribbelen, maar bij het tweede deel gaat het toch echt te steil dus moet ik wandelen. Terug kan ik de weg niet helemaal vinden en steek ik voor de zekerheid te hoog door het bos terug. Dit traject had ik zonder horloge gerend dus geen idee hoe lang ik erover gedaan heb. Evaluatie van de dag: met mijn ervaring met rennen in de bergen moet de 2:15uur die er voor staan, te doen zijn. Winstpunten vallen vooral te pakken in het afdalen.

Woensdag wordt de ATB weer gepakt en gaat het richting de voet van de gletscher van Morteratsch – een mooie glooiende klim. Op de terugweg gaat het nog even een paar keer steil omhoog (bike-schieben) voor de weg naar beneden het dorp in dendert. Net boven de twee uur netto fietstijd ben ik terug met iets minder KMs op de teller; toch ergens verkeerd gestoken? In ieder geval royaal binnen de 2:25 die ik over de 32KM met 790hm mag doen. Evaluatie van de dag: als ik voor de tweede keer de ATB op mag, dan heb ik er vertrouwen in dat ik op tijd ben om naar Corvatsch te klimmen.

Donderdag is de eerste van twee taperdagen. Vandaag ga ik de fietsenpoetsen zodat ik ‘bright and shiny’ aan de start verschijn. De afgelopen dagen waren superweer, temperatuur overdag rond de 18 graad en overwegend zonnig. De Wettervorschlag voor vrijdag en zaterdag zien er niet zo goed uit.. regen en onweer. En bij regen hoort modder, niet zo gunstig bij Strecke 2..wordt het nog technischer van! Evaluatie van de dag – de fietsen zien er top uit, het weer ziet er minder top uit.

DSC01433 - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

DSC01438 - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..Vrijdag bepaal ik mijn strategieën; kledingstrategie, voedingstrategie en wedstrijdstrategie. Vijf verschillende parkoersen, 3 verschillende onderdelen, start op 1350m en finish op 3303m. Het is een heel gepuzzel maar mijn 100L sporttas is gevuld met kledingsetjes en voedingspakketjes per onderdeel. Mijn wedstrijdstrategie is eigenlijk heel simpel – op de racefiets pittig doorrijden om marge te pakken voor het ATB over het modderige parkoers. Daarna hopen dat ik op tijd ben en door mag met de race. ’s Avonds krijgen we de briefing van de race; het weer is op dat moment onstuimig op de Corvatsch (Gipfelsturm) en het is nog onduidelijk of wij wel de gletscher op kunnen morgen. Gevoelstemperaturen krijgen we ook nog mee, 3 graden in Berguen, 0 graden op de Albulapas (lekker koud met afdalen dus), 13graden in St Moritz overdag, 0 graden Corvatsch. Afijn, een stuk wijzer kom ik terug bij de tent en begin stop nog wat xtra shirts, handschoenen, lange tight en muts in de 100L tas (het past gelukkig nog). Nog niet net klaar met herpakken, komt het met bakken uit de hemel. Onweer en zware neerslag was er voor vannacht voorspeld – gelukkig, alles wat vannacht valt.. Evaluatie van de dag: de weersomslag maakt me zenuwachtig, regen maakt modder maar is ook niet fijn bij het afdalen op de racefiets.

Zaterdag sta ik om 4:00 naast mijn matje – het is droog! ATB en 100L tas wegzetten in Parc Fermee en daarna met racefiets de trein in naar Berguen. Vandaag gaat het gebeuren; in mijn achterhoofd spoken de tijdslimieten, voor de zekerheid heb ik ze genoteerd op de achterkant van mijn startnummer. Maar ik kan niet meer dan mijn best doen – red ik het niet dan heb ik pech. Evaluatie van de dag: Albulapas lag in de mist en we hadden regen in de afdaling; ATB-parkoers was glibberig; het lopen ging keihard; tweede keer ATBen had een venijnig technisch staartje (onvindbaar op kaart) en dan als toetje: klimmen en klauteren over modderweggetjes, over stenen en losse keien, door de sneeuw naar Corvatsch. Alles ging in een flow en onderweg riep ik tegen iedereen: “Es ist wahnsinn aber super toll!”
2765583 p - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

2765210 p - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

2771746 p - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

2773033 p - geen-categorie - Twee stappen voorwaarts - een terug..

Alpinathlon 21 juli 2012, 127,5KM en 5500hm in 11:36:40; racefiets: Scott Foil, ATB: Cannondale Lefty 29″er, schoenen: Adidas Kanadia

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *